PDA

Volledige versie bekijken : Koelvinnen verwijderen?

RoyCo
8 August 2009, 23:04
Beste forummers,

Ivm. een nieuwe voorbumper die ik wil monteren zal de oude grille niet passen.
Bedoeling is dan ook om gaas achter de opening te plaatsen van de fabrikant.
Maar dit vind ik zelf geen al te mooie oplossing en past ook niet echt mooi bij het geheel van de auto...
De jap-style look van een intercooler voor de opening met daar verder niets voor vind ik zelf erg vet, alleen heb ik geen turbo noch supercharger en die zal er helaas ook niet gaan komen ben ik bang.
Maar uiteraard zit er wel gewoon een std. radiateur die ik evt. een mooi zilver kleurtje zou kunnen geven.
Punt is alleen dat er momenteel nog twee gigantische koelvinnen voorzitten.
Kun je deze koelvinnen verwijderen en/of wat zijn daarvan evt. de gevolgen?
Voor zover ik weet dienen deze voornamelijk op moment dat je stilstaat op een hete zomerdag of in de file rijdt, maar dat komt in mijn geval niet vaak voor.
Maar ook beginnen de fans vaak te draaien nadat je de motor net hebt afgezet, de reden hiervan is mij niet bekend alleen ik vermoed dat het niet voor niets is.
Nja iig, kan ik de fans dus verwijderen, of gaat dit ongetwijfeld problemen opleveren?

Bvd. voor de reacties

DrLoco
9 August 2009, 00:12
je kan je koel vinnen gerust verwijderen enkel moet je dan wel rekening houden met ernstige motorschades door een over verhitte motor...

zoals de naam zelf al zecht KOELvinnen deze zorgen dus voor extra koeling als de motor op bedrijfs tempratuur is..

zou je geen koel vinnen hebben voeren deze geen warmte van je radiateur af als de auto stil staat (in een file bij voorbeeld) een maal rijdend koelt de radiateur meerendeels door rijwind...

Kenji
9 August 2009, 00:51
Koelvinnen verwijderen is niet mogelijk. Zoals DrLoco al zegt heb je geen koeling meer als je langzaam rijdt of stilstaat. Dan is binnen een korte tijd je motor naar de vaantjes.

Wat je wel kan doen is de originele vinnen verwijderen en vervangen door electrische die zuigend werken, en die aan de achterkant van de radiator plaatsen.

Een onbeschermde radiator (onbeschermd als in net als een intercooler) is link. Een radiator is een stuk zwakker en minder bestand tegen steentjes als een intercooler.

De reden dat vaak een vin gaat draaien als je net stilstaat en je je motor uitzet is dat er dan geen rijwindkoeling is, en de waterpomp draait niet meer, dus wordt je radiator ineens erg heet. De thermostaat registreert dat en zet de vins in werking om schade te voorkomen. Daardoor wordt de hitte afgevoerd.

RoyCo
9 August 2009, 01:21
Ok, dat is heel spijtig, ik hoopte dat ze er wellicht meer zaten puur in geval van nood, zoals in de file op een hete zomerdag etc...
Maar goed dan gaat het plannetje over.

Bedankt voor de snelle en helpvolle reacties :)

nick22
9 August 2009, 01:28
jehebt ook van die slim fans die zijn eenstukje platter

OblivioN
9 August 2009, 13:12
Als je een paar foto's post word het idee misschien wat duidelijker...
Wat makkerlijker voor tips, etc...

;)

Kenji
9 August 2009, 13:42
Hij wildeze look:
http://i79.photobucket.com/albums/j148/KenjiSil80/Toyota%20MarkII/15062009285_resize.jpg

Maar dan met een zilver gespoten radiator ipv een intercooler. Er zitten alleen 2 koelvinnen voor de radiator, en hij wil die verwijderen. Dan kan dus niet.