Volledige versie bekijken : Voor welke xenon sterkte kan je het beste gaan?
downloadeer
21 October 2009, 18:26
Goedenmiddag,
Ik heb een kleine vraag en aangezien er vrij veel die hier op het forum zitten wel xenon in hun auto hebben. Heb ik de volgende vraag.
Ik ben namelijk van plan om een bi-xenon setje aan te schaffen voor mijn auto, een Ford Fiesta uit 2006.
Nu had ik weer begrepen dat xenon ze eerst verboden waren door de politie maar tot dat nu wel weer gewoon mag zonder helemaal een aparte sproei-installatie te monteren alleen je moet de lampen goed afstellen.
Nu heb je ook verschillende sterkte's namelijk 6000K, 8000K, en 10.000K enz.
Nu weet ik dat die 6000 wit licht geeft en 8000 wit/blauw licht en 10000 blauw licht geeft.
Maar is er ook een max sterkte wat in Nederland is toegestaan? Ik heb namelijk een gele auto en wil graag die 10000k omdat dat echt blauw licht geeft maar is dat voor mijn mede weggebruikers niet te fel licht waardoor hun helemaal verblind worden?
Zijn er hier ook mensen die bv. 10000k hebben en nergens last van hebben of is het toch beter om voor 8000k te gaan omdat dat iets meer de standaard is (volgens mij?).
En hoe zit het met groot licht dan in een bi-xenon set is dat met 10000k helemaal te fel?
Ik hoop dat iemand me even verder opweg kan helpen met wat voor setje ik het best kan aanschaffen......
Ben
21 October 2009, 18:54
Lekker gaan voor 6000K, dit is de mooiste kleur met de hoogste lichtopbrengst. Hoe hoger de K-waarde, hoe lager de opbrengst.
Corsa GSI
21 October 2009, 19:07
Heb zelf ook bi-xenon 8000k als ik het goed heb en nog nooit geen gezeik meej gehad.
Grtzzzzzz
Kenji
21 October 2009, 19:53
Ik heb 6K. Mooi wit licht. Ook geen politieaandacht daardoor, en je ziet meer dan met het blauwe licht (wat overigens ook storender is in achteruitkijkspiegels dan wit licht)
Riesh
21 October 2009, 20:50
Hoger dan 8000k is n iet aan te raden.
1. ten eerste omdat bromsnor je kan bekeuren. je koplampen mogen namelijk geen afwijkende kleur licht geven.
2. het kan apk afkeur zijn, wederom vanwege de kleur.
Overigens is alle xenon even fel, alleen hoe hoger de kleurtemperatuur, de te meer de lichtopbrengst verschuift naar het ultraviolette wat wij mensen niet kunnen waarnemen.
steev-o
22 October 2009, 10:11
5000 of 6000 K.. ik heb me laten vertellen dat 6000 iets meer reflectie creert op de weg aanduidingen en verkeersborden.
rij zelf met 6k
Pinball
22 October 2009, 10:16
ik verkoop de meeste 6000k dus als je nog een set mot hebben moet je me maar PMen
je kan ook gewoon ff langskomen ,. ik heb 3 kleuren hier als demo,, 4300k
6000k en 8000k ,, en idd wat riesh zegt na 8000k is niet aan te raden ivm meneer agent
Job
22 October 2009, 13:08
Ik rij al 2 jaar rond met een setje 12000 k
3 x aangehouden bij een algemene controle maar er was geen woord over gezegd.
bij het monteren heb ik bij de garage even na laten kijken met die lichtbak voor je lichtbeeld dit was super zuiver en was dus apk proof.
tja het licht is nou Emaal paars, een vriend van mij heeft 6000K in zijn golf en ik vind dat ik 2x zoveel licht heb s'nachts dan hem, maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de koplamp zelf.
Pinball
22 October 2009, 15:47
dat licht idd aan de spiegel van de lamp,, heeft niks te maken met de lamp Kelvin temp
en als het een golf2 was dan snap ik het ,, die hebben klote armaturen erin .
Bully
22 October 2009, 23:54
ik zou persoonlijk voor 8000k gaan. geeft mij inziens het mooiste en beste licht. met apk geen probleem. alleen naarmate de xenon ouder wordt dan gaan ze een blauwere kleur geven.
Ben
23 October 2009, 00:01
Ik vind zelf 8000K vaak te blauw.. 6000K ziet er lekker neutraal uit naar mijn mening. Maar dat is ieder voor zich :)
Pinball
23 October 2009, 11:24
ik zou persoonlijk voor 8000k gaan. geeft mij inziens het mooiste en beste licht. met apk geen probleem. alleen naarmate de xenon ouder wordt dan gaan ze een blauwere kleur geven.
daarom is 6000K beter :rolleyes:
Tijsto
23 October 2009, 14:04
ik heb ook 6000K dat is mooi licht en je ziet alles
Patrick
23 October 2009, 22:45
Wat je in je openingstopic zegt over dat xenon is toegestaan, klopt volgens mij niet.
Je koplampunit (lichtarmatuur) moet namelijk een keurmerk bevatten dat de unit geschikt is voor xenon. Dat keurmerk zit alleen in auto's waar vanuit de fabriek al xenon in zit. Heb je dat dus niet in de armatuur zitten, loop je het risico op een boete en/of APK afkeur. Volgens mij wordt er bij de APK echter niet naar gekeken, alleen of het lichtbeeld goed is. Voor de wet mag het echter niet dus hou dat wel in je achterhoofd. De pakkans is behoorlijk klein, maar toch.
engeltje
23 October 2009, 22:54
is weer teruggedraaid. Bij de apk was er ubehaubt geen controlle op, alleen het lichtbeeld.
Riesh
24 October 2009, 01:21
wel een beetje bij blijven patrick
Svda
25 October 2009, 14:47
heb gewoon 5200k , origneel bmw erin
Maar meer dan 6000 k zou ik nemen omdat het te blauw word en het zicht daarboven ook minder word.
En ja wat ik al vaker zeg , in normale koplampen blijft het klote voor tegenliggers omdat de lichtopbrengst te hoog is em je verblind.Tis bij bepaalde merken waar je het vaker tegen komt.Daarom ben ik nog steeds voorstander voor lenslampen
Wat ik me ook afvraag hoe het zit met de lampjes.Want als je bij de dealer 1 lampje besteld kan je kiezen uit d2r ( voor reflector) of d2s ( voor lenslampen).Als je een d2r in een d2s koplamp zet krijg je verkeerd beeld en andersom ook.Dus hoe zit het dan bij die aftermarket spul?
Lince
23 January 2010, 23:57
@TS: de K-waarde is geen sterkte, maar een kleur-graad.
Origineel vanaf dealer is 4300K (ook BMW)
4000K heeft het meest nuttige licht en hoe hoger je gaat, hoe minder Lumen je gaat krijgen.
Volgens de wet, mag je in de koplampen ALLEEN wit of geel licht voeren. Klein tintje mag, maar als je te blauw gaat of paars, kan je een prent krijgen.
Qua regels over de lampen weten voornamelijk de verkeerspolitie (motorrijders) de gewone straatagent heeft er VAAK geen benul van. Die zijn meer bezig met inbraken etc.
@svda: De aftermarket spul is meer gericht op D2S basis.
@TheBoss: Volgens mij heeft Pinball de H4 Bixenon 6000K op voorraad liggen :D
Pinball
24 January 2010, 02:04
ik weet het wel zeker,, alle xenon heb ik op voorraad..
stuur maar een PM dan geef ik mijn gegevens wel,
gr Pinball
Swifty
25 January 2010, 00:09
In de Swift had ik 10000K was errug blauw, nooit wat over gehoord of bekeuring voor gehad. Heb nu een setje gekocht voor m'n Audi (met van die cat eye lenzen, originele) in 8000K, vond dat iets mooier staan dat blauwiger.
Grtz Ramon
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.