PDA

Volledige versie bekijken : verschil intercooler en radiator?

RoyCo
7 November 2009, 18:52
Beste forummers,

Wat is het verschil tussen en "intercooler radiator" en een "koelvloeistof radiator"?

Soms zijn ze namelijk nagenoeg hetzelfde, dus vraag ik me af of er technisch bepaalde verschillen inzitten of dat je een intercooler dus ook als koelvloeistof radiateur zou kunnen gebruiken en andersom?

Ik vermoed dat de dikte van de wand van de intercooler dunner is oid?

Ben namelijk van plan een andere radiateur te gaan plaatsen, alleen kan geen vinden die standaard de juiste maten heeft, een intercooler echter wel... en eentje op maat laten maken is nogal prijzig...

Bvd.

Coolbody
7 November 2009, 21:07
Intercooler zorgt voor extra koude lucht voor een turbo

Radiateur koelt de motor.

Kenji
7 November 2009, 22:05
Een intercooler gebruikt de rijwind om de hete lucht van de turbo te koelen voordat het de motor in gaat.

Een radiator gebruikt de rijwind om de koelvloeistof te koelen voordat het de motor in gaat.

Principe is hetzelfde.

Je kan een intercooler alleen niet gebruiken om je koelvloeistof te koelen. Daar zijn de aansluitingen te groot voor en je hebt er geen radiatordop opzitten om evt overdruk af te laten.

jeroentje.nl
7 November 2009, 22:48
dat is allemaal te maken... maar het grootste verschil is dat een radiator maar kleine water kanalen heeft..... en heel grote koel finnen

een intercooler veel grotere doorlaat van binnen en kleinere vinnen.
Ga je hier water door heen doen zal die niet genoeg warmte kunnen afzetten

RoyCo
9 November 2009, 13:44
kijk dat dacht ik al.
Bedankt, ik weet voldoende!