PDA

Volledige versie bekijken : Versterker schakelt zich soms uit

Archiebald
16 December 2009, 15:48
Het volgende is het probleem:

Onafhankelijk van het volume, dus op standje 5, maar ook op standje 25 schakelt m'n versterker zichzelf soms gewoon uit...

M'n radio blijft gewoon aan, het volume staat nooit harder dan wat hij aan kan, ben behoorlijk voorzichtig met mn spullen, als ik dan mn radio uit zet en weer aan hoor ik de cooling fan van mn versterker aangaan (= dus versterker aan) maar mn subwoofer pakt dat dan niet meteen op/krijgt alsnog geen signaal...

Of ik moet hem nog een (paar) keer uit/aan zetten of even wachten voordat ik weer geluid heb.. De ene keer gebeurd het 10x per rit, dan weer 5 dagen niet... En het zit er al een tijdje in en heeft jaren gespeeld zonder problemen.

Aansluiten gaan nog wel, maar dit soort grappen kan ik dus niet zelf oplossen helaas :(

Radio: Alpine 9812RB (jaartje of 5 oud)
Amp: Kicker SX1250.1 (redelijk gebruikt, zal vanmiddag eens kijken hoeveel uur erop staat...)
Sub: Kicker Solo-baric S10/L7 (praktisch nieuw)

General
16 December 2009, 16:28
Duidelijke uitleg, maar hiervoor heb ik zo ook geen fatsoenlijke verklaring...
Wat doet de stroom als ie weer is uitgevallen? (multimeter op de voeding bij de versterker houden)

Riesh
16 December 2009, 17:05
Wat ik vermoed, is dat de spanning op de aansluitingen van de kicker versterker onder de 11 volt zakt. De oorzaak kan hem zitten in de massa aansluiting (gordelbout ?) die wat minder goed is geworden in de loop der jaren, maar het kan ook zijn dat de zekering onder de motorkap een hogere overgangsweerstand heeft gekregen (vaak bij glaszekering)

Archiebald
16 December 2009, 17:34
Duidelijke uitleg, maar hiervoor heb ik zo ook geen fatsoenlijke verklaring...
Wat doet de stroom als ie weer is uitgevallen? (multimeter op de voeding bij de versterker houden)

Dat heb ik nog niet nagemeten, mede door drukte en omdat mn kofferbak zo vreselijk diep is dat ik er helemaal in moet kruipen om erbij te kunnen.... :s

Wat ik wel weet is dat als hij uit valt de amp helemaal uit gaat (hoor de fan ook niet meer dus) en als ik mn radio dan uit/aan zet gaat hij wel gewoon aan (fan gaat draaien) maar de bass komt niet altijd (meteen) terug

Wat ik vermoed, is dat de spanning op de aansluitingen van de kicker versterker onder de 11 volt zakt. De oorzaak kan hem zitten in de massa aansluiting (gordelbout ?) die wat minder goed is geworden in de loop der jaren, maar het kan ook zijn dat de zekering onder de motorkap een hogere overgangsweerstand heeft gekregen (vaak bij glaszekering)

Idd de gordelbout, geen goede keuze blijkbaar? (al zit het nog niet zo heel lang in deze auto...) Zekering is zo'n hele mooie dikke gouden van Kicker met zo'n glazen kapje erover :)

Archiebald
2 January 2010, 08:57
Het probleem is nog steeds niet verholpen, vooral omdat ik geen tijd heb (heb een huis gekocht :D )... Maar ook omdat er nu dus niks meer aan de hand is.

Nadat ik dit topic had geplaatst is het nog 1 of 2 keer gebeurd en daarna nergens meer last van :P

General
2 January 2010, 11:34
Ach, wat maakt het ook uit....
Als er ergens teveel weerstand optreedt gaat vanzelf de bekabeling oplichten als een gloeidraad en gaat je auto branden als een vreugdevuur!
Ik zou het ook gewoon laten zo ;)