Volledige versie bekijken : stelling: Winterbanden verplicht?
Brian
8 January 2010, 17:07
Vinden jullie dat een winterband verplicht moet worden in Nederland? (net zoals in bepaalde gedeeltes van Duitsland?)
Kenji
8 January 2010, 17:18
Niet verplichten maar dat aan de bestuurders zelf overlaten.
Ik zie het persoonlijk niet zitten om voor die ene week per jaar dat het echt nodig zou zijn dik 1000 euro neer te tellen voor een set winterbanden, en een extra set 18 inch velgen.
RUBBERBURNER
8 January 2010, 17:21
Nee onnodig,omdat je hier vaak jaren geen echte winters hebt. :rolleyes: Is volgens mij 15 jaar geleden dat we zoveel sneeuw gehad hebben en je ze beter wel kan hebben ....
Ik heb nu 3 auto's waarvan er 2 (eclipsen) bijna niet rijden winters,dan zou 't een hele grote kostenpost zijn . Plus dat ik extra (standaard) wielen moet gaan kopen dan want voor 20 inch heb je geen winterbanden.
Als ik veel km woon werk verkeer mee zou moeten rijden is 't wel een aanrader.
auto emocion
8 January 2010, 17:28
Ik zit zelf veel op de weg en heb dit jaar voor het eerst winterbanden onder mijn mini trekker.
Kan je vertellen dat het echt een stuk prettiger rijdt.
Niet alleen vanwege de sneeuw maar ook op gladde wegen heb ik minder moeite met wegrijden.
Als de trailer erop zit is tractie geen probleem, maar ik neem de losse trekker vaak mee naar huis en dan heb je met een onbeladen achteras 0,0 % grip.
Nu met de winterbanden heb ik geen enkel probleem meer en kom altijd goed weg met de trekker.
Ghanzzzzz
8 January 2010, 17:32
Ik kijk nu niet naar mezelf, omdat ik erg weinig km maak, maar naar een gemiddelde automobilist.
Verplichten vind ik een groot woord, zeker voor de mensen die nauwelijks rijden, maar ik denk dat verzekeraars er wel erg blij mee zullen zijn.
Dus eigenlijk zouden de verzekeraars de touwtjes in handen moeten nemen om zo de autorijder op winterbanden tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door een lagere premie of tegemoetkoming bij aanschaf van winterbanden.
Maar aan de andere kant.. wanneer je op winterbanden rijdt, dan slijten ook je zomerbanden niet en vice versa. Dus uiteindelijk ben je volgens mij net zo duur uit. Het is natuurlijk ook om wat je geeft voor je eigen veiligheid, de veiligheid van anderen en de kans je no claim kwijt te raken.
twingy style !!!
8 January 2010, 17:37
Maar aan de andere kant.. wanneer je op winterbanden rijdt, dan slijten ook je zomerbanden niet en vice versa. Dus uiteindelijk ben je volgens mij net zo duur uit. Het is natuurlijk ook om wat je geeft voor je eigen veiligheid, de veiligheid van anderen en de kans je no claim kwijt te raken.
Helemaal met je eens+ het rijd idd ook nog eens een stuk fijner.
Ik blijf wel van meening dat winterbanden zeker veiliger zijn , maar om ze nou te verplichten vind ik wel wat overdreven
Wij hebben ze ook en het verschil is zeer zeker goed te merken.
Het is idd ook 1 keer duur in aanschaf maar je doe er best lang mee
Ik vind als je een dikke auto van een paar ruggen kan betalen of een auto kan uitbouwen lijkt mij dat je dan zo setje winterbanden dan wel kan missen toch?
Kies tenslotte liever voor me eigen veiligheid en voor de veiligheid van me wagentje en andere weg gebruikers
Pinball
8 January 2010, 17:45
Ik kijk nu niet naar mezelf, omdat ik erg weinig km maak, maar naar een gemiddelde automobilist.
Verplichten vind ik een groot woord, zeker voor de mensen die nauwelijks rijden, maar ik denk dat verzekeraars er wel erg blij mee zullen zijn.
Dus eigenlijk zouden de verzekeraars de touwtjes in handen moeten nemen om zo de autorijder op winterbanden tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door een lagere premie of tegemoetkoming bij aanschaf van winterbanden.
mee eens wat Ghanzzzzz hier zegt +1 dus
Brooklyn
8 January 2010, 18:01
Verplichten niet, je doet het echter alleen voor je eigen veiligheid. Ik heb een aantal jaar geleden winterbanden op mijn originele velgen laten monteren. Totaal geen spijt van, grip, comfort en waar de anderen de linkerbaan niet berijden, cruise ik er lekker overheen...
Groetjes Rick
Pinball
8 January 2010, 18:09
je doet het echter alleen voor je eigen veiligheid.
ook van je medeweggebruikers vind ik :D
Dutch Dimension
8 January 2010, 18:15
Vind dat ze het wel deels moeten verplichten
Rijd zelf al jaren tijdens de winter op winterbanden.
Merk toch wel dat ze helpen ,en zeker met de sneeuw lijkt de grip wel goed.
Ben
8 January 2010, 18:21
Verplichten is 'overbodig' in onze winters, voor die paar weken dat het echt nodig is. Maar ik vind wel dat het door bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen moet worden gestimuleerd. Kostentechnisch gezien is het alleen de aanschaf van de velgen die het rijden op aparte zomer- en winterbanden duurder maakt. Terwijl je op je winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet en andersom. Dus de slijtage-kosten zullen zo goed als gelijk blijven over het algemeen.
Laat verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeel een paar procent korting geven bij het gebruik van winterbanden, of organiseer interessante aankoopkortingen hiervan. Er is vast wel iets dergelijks te regelen lijkt mij.
Ik rijd overigens nog gewoon lekker op mijn Dunlop Sport zomerbanden. Het belangrijkste met dit weer blijft toch vooruitkijken, goed anticiperen en met beleid en verstand rijden. Ga bijvoorbeeld eens op een verlaten parkeerterrein op een serieuze manier voelen wat je auto doet met gladheid. Weet wat je remmen doen, hoe voelt t als ze blokkeren, wanneer blokkeren ze net niet. Hoe haal je auto uit een slip (even handrem keer aantrekken), en hoe kan je het beste wegrijden in de sneeuw.
That's my point of view ;)
General
8 January 2010, 18:37
Kortzichtigheid ten top wederom ....
Winterbanden hebben NIETS met sneeuw te maken, maar alles met temperatuur!
De kreet "voor die ene week per jaar" slaat dus nergens op.
Verder is de poll ook een beetje vreemd.
Lees de vraag eens, en hang daar antwoord 2 eens aan vast ;)
Ik heb dus op antwoord 4 gestemd.
RUBBERBURNER
8 January 2010, 19:09
De meeste met winterbanden zullen nu 't voordeel ervan pas goed merken nu de wegen zo besneeuwd zijn . Met een lagere temperatuur alleen merk je 't verschil eigenlijk nooit .
Bling T
8 January 2010, 19:14
Ik heb de indruk dat het voordeel van winterbanden veelal teniet gedaan wordt door het gedrag van de automobilist. Zo van "ik heb iets meer grip, dus kan ik ook iets harder rijden".
Brian
8 January 2010, 19:20
Verder is de poll ook een beetje vreemd.
Lees de vraag eens, en hang daar antwoord 2 eens aan vast ;)
Als er al gestemd is kan je de poll niet meer aanpassen alleen verwijderen.
Ik werd tijdens het aanmaken gebeld en was er dus niet meer helemaal bij toen ik verder ging.
Volgende poll zal foutloos zijn ;)
Baszos
8 January 2010, 19:31
De meeste met winterbanden zullen nu 't voordeel ervan pas goed merken nu de wegen zo besneeuwd zijn . Met een lagere temperatuur alleen merk je 't verschil eigenlijk nooit .
zeker nog nooit op winterbanden gereden!
kan je toch wel vertellen dat er een duidelijk verschil is of het nu om het vriespunt hangt, of 10 of 15 graden is!
verplichten vind ik inderdaad ook een groot woord!
maar het zal het wel een stuk veiliger maken allemaal!
auto emocion
8 January 2010, 20:11
Het is zeker niet alleen voor je eigen veiligheid, met winterbanden sta je gewoon sneller stil.
Dat zal jij ook ervaren neem ik aan Brooklyn ?
Het feit wat je aanhaalt van de linkerbaan blijft link, ook met winterbanden.
Maar er zijn hier veel mensen die schreeuwen en ze weten half niet waar ze over praten.
Winterbanden zijn al effectief vanaf een temperatuur van 7 graden of kouder.
Heeft niets met sneeuw te maken.
Sarge
8 January 2010, 22:10
Winterbanden zijn zeker aan te raden met dit weer, je merkt gewoon dat je niet zo snel
tractie verliest als met andere banden. Verplichten gaat dan weer te ver.
Ikzelf heb dan 4-seizoensbanden en heb daar verder geen problemen mee, kom prima
weg altijd, maar mijn vader heeft winterbanden en dat is toch echt een groot verschil.
Kenji
8 January 2010, 22:26
Ik rij nog steeds gewoon op m'n semislicks.
Afgezien van vaststaan in diepe sneeuw met eronder een plak ijs geen problemen gehad.
En dat vaststaan gebeurde ook met winterbanden. Collega van me stond naast me, met winterbanden, en die kon ook geen kant meer op.
Pidi
8 January 2010, 22:52
Vrij simpelle maatregel treffen: zonder winterbanden gewoon het eigen risico verhogen tijdenss het critische seizoen!!!
Wally
8 January 2010, 23:13
Mijn Celica staat nu op hele goede pilot's michelin, met standaard velgen ,maar die halen het in de verste verte niet ,met de winterbanden op onze lease-auto's, bij temperaturen onder de + 7 graden.
Nu vind ik mijn stuggere vering, ook niet meehelpen, onder winterse omstandigheden.
Heb de afgelopen periode in Volvo's ,van V70 tot 60 geredend,VW Caddy en BMW, deze allemaal op winterbanden.
De een wel, de ander zonder traction control .
Nee, doe mij maar winterbanden , als die andere versleten zijn.
OK het is leuk hoor een beetje glijden ( als je de ruimte heb).
Maar ook bij mij ( voorscherm en bumper) zit een onverklaarbare schade ,door iemand die waarschijnlijk is gaan glijden , en die dus niet die ruimte had.
iloow
8 January 2010, 23:21
Het belangrijkste met dit weer blijft toch vooruitkijken, goed anticiperen en met beleid en verstand rijden.
Hier ben ik het wel mee eens. Natuurlijk is het altijd belangrijk, maar veel mensen rijden nou eenmaal als een kip zonder kop, zijn niet bezig met het verkeer als ze in de auto stappen, weten niks van hun rijgedrag af of waar het gevaar kan zitten.
Ik heb de indruk dat het voordeel van winterbanden veelal teniet gedaan wordt door het gedrag van de automobilist. Zo van "ik heb iets meer grip, dus kan ik ook iets harder rijden".
En dit is ook waar. Winterbanden geven een vals gevoel voor veiligheid (over het algemeen genomen). Natuurlijk is het veiliger MET winterbanden, maar dat betekend dus ook dat je daarop je rijgedrag niet moet aanpassen. Rijden met winterbanden in de winter is veiliger dan met zomerbanden. Maar dan moet je rijgedrag ook het zelfde zijn als in de zomer, anders is het hele voordeel weg. Dit is vaak wel het geval. Ik denk dat veel mensen overmoedig worden met winterbanden en meer risico's nemen.
Ik ben zowiezo voor winterbanden, maar eigelijk nog meer voor een rij cursus "hoe rijd ik verantwoordelijk"...
Lawrence
8 January 2010, 23:53
vind dat ze het wel moeten verplichten.
Ik heb ze nu voor het eerst onder onze 107 en het echt een wereld van verschil zo in de sneeuw.
had nooit verwacht dat je zoveel meer grip zou hebben op de weg.
engeltje
9 January 2010, 00:52
wat mij betreft mag het verplicht worden. heb de afgelopen weken genoeg auto's weer de sloot in zien glijden op gewone bandjes.
En die extra velgen......
ach, met je goede LM moet je sowieso de pekel mijden, dus dan zijn wintervelgen sowieso aan te raden. Bij voorkeur in de standaard maat om weer een goede druk per cm2 te te krijgen.
Ook zonder sneeuw merk je gewoon dat het een wereld van virschil is, ook als je in de zomer al op goede banden rijdt ipv goedkope hokkie tokkie zooi.
winterbanden zijn gewoon een stuk veiliger. Je gordel dragen is ook verplicht en dat heeft juist niets met verkeersveiligheid te maken, alleen met je eigen veiligheid op het moment dat je een ongeluk krijgt. Maar er zal echt niet sneller een ongeluk gebeuren omdat iemand zijn gordel niet omheeft, wel omdat hij te weinig grip heeft om stil te komen/niet weg te slippen.
engeltje
9 January 2010, 00:55
Rijden met winterbanden in de winter is veiliger dan met zomerbanden. Maar dan moet je rijgedrag ook het zelfde zijn als in de zomer, anders is het hele voordeel weg. Dit is vaak wel het geval. Ik denk dat veel mensen overmoedig worden met winterbanden en meer risico's nemen.
Nou, als ik in de winter hetzelfde rijgedrag zou vertonen als in de zomer, zou ik bij de eerste de beste bocht al in de berm staan hoor ;)
Liever iets voorzichteger rijden in de winter dan in de zomer.
RUBBERBURNER
9 January 2010, 01:04
zeker nog nooit op winterbanden gereden!
kan je toch wel vertellen dat er een duidelijk verschil is of het nu om het vriespunt hangt, of 10 of 15 graden is!
verplichten vind ik inderdaad ook een groot woord!
maar het zal het wel een stuk veiliger maken allemaal!
Merk geen verschil bij normaal rijgedrag .:p
Kenji
9 January 2010, 01:13
ach, met je goede LM moet je sowieso de pekel mijden, dus dan zijn wintervelgen sowieso aan te raden. Bij voorkeur in de standaard maat om weer een goede druk per cm2 te te krijgen.
Je kan best 's winters op lichtmetaal rijden, je moet ze alleen wat vaker schoonmaken. Ik heb nog nooit "wintervelgen" gehad, maar ook nog nooit aanslag door pekel. Zolang je ze maar een beetje onderhoud, is er niks geen probleem.
En die opmerking over de standaard maat gaat in sommige gevallen niet op. Ik kan in ieder geval niet op de standaard wielmaat rijden.
Als ze het gaan verplichten, ben ik toch echt een van die mensen die er niet aan meedoet.
iloow
9 January 2010, 12:30
Nou, als ik in de winter hetzelfde rijgedrag zou vertonen als in de zomer, zou ik bij de eerste de beste bocht al in de berm staan hoor ;)
Liever iets voorzichteger rijden in de winter dan in de zomer.
Ja, oke.. Ik doelde meer op het feit dat je dan dus niet extra hard moet gaan rijden tegenover de tijd dat je met je winterbanden reed..
:p
Furrr
9 January 2010, 13:31
Eummm sorry Ganzzzz, maar dat je zomerbanden niet slijten is waar, maar je winterbanden slijten dubbel zo hard, omdat in NL je de banden er dan onder gooit van devember tm maart... en komt de temperatuur VAAK boven de 7 graden uit = extra slijtage winterbanden.
Al met al ben je dus stukken duurder uit...
Even voor mezelf: ik rijdt maar een paar 1000 per jaar, in de winter staat mn auto veelal stil.. dan zal ik dus bij verplichting winterbanden moeten aanschaffen terwijl ik nooit rijd...
twingy style !!!
9 January 2010, 16:01
nou ik kan je vertellen dat dat slijten erg mee val
wij hebben onder onze daily ook winterbanden en daar word elke dag rond de 60 km mee gereden en dit is nu de 4de winter dat ze er onder liggen
als ik zo de bandjes bekijk kunnen ze nog wel een winter mee
zoals ik lees de reacties zijn bij sommige de centjes het probleem
net wat ik al zij in in me eerdere post: wel geld hebben om een dure auto onder de kont te hebben of dik uit te bouwen maar dat setje winterbandjes is dan te duur
jammer dat geld dan voor veiligheid moet gaan, plus als je nog nooit op winterbandjes heb gereden moet je ook niet oordelen
Lawrence
9 January 2010, 16:17
jammer dat geld dan voor veiligheid moet gaan, plus als je nog nooit op winterbandjes heb gereden moet je ook niet oordelen
en zo is het maar net:p
hennep
9 January 2010, 18:02
Zoals ze het in Duitsland doen is wel goed geregeld. De winterbanden zijn daar niet verplicht, maar als je bij een ongeval betrokken raakt en later blijkt dat deze voorkomen had kunnen worden als je op winterbanden had gereden kun je fluiten naar je verzekeringscenten en draai je zelf op voor de kosten van de schade.
De verzekeringsmaatschappijen moeten hier wel aan mee willen werken. Geef mensen die op winterbanden rijden korting bij aanschaf van de band of korting op de premie.
Ik rij zelf ook op winterbanden omdat het met achterwielaandrijving in de sneeuw gewoon bijna niet te doen is. Ik was net te laat met wisselen van mijn zomervelgen en stond dus het 1e weekend dat er sneeuw viel hier dus ook compleet vast. Ze hebben mij toen met 3 man van de parking geduwd. Ik ben toen ook maar vlug mijn winterset eronder gaan leggen.
engeltje
9 January 2010, 18:14
nou is het wel zo dat de winterbanden eerder vervangen moeten worden. Winterbanden moeten eigenlijk toch min. 4 mm profiel hebben om hun werk echt goed te doen.
zoals ik lees de reacties zijn bij sommige de centjes het probleem
net wat ik al zij in in me eerdere post: wel geld hebben om een dure auto onder de kont te hebben of dik uit te bouwen maar dat setje winterbandjes is dan te duur
jammer dat geld dan voor veiligheid moet gaan
je moet eens weten hoeveel er bij een garage komen die al zeuren ver nieuwe ruitenwissers maar wel geld hebben voor bijv. meteen een nieuwe radio er in te laten zetten.
Lawrence
9 January 2010, 18:28
voor mij mag veiligheid alles kosten.
en wat betreft die regels in duitsland, kan ik best inkomen.
Als een ongeluk voorkomen had kunnen worden door winterbanden zelf schade betalen.
dat is 1 keer en hij rijd iedere winter op winterbanden
General
9 January 2010, 18:32
nou is het wel zo dat de winterbanden eerder vervangen moeten worden. Winterbanden moeten eigenlijk toch min. 4 mm profiel hebben om hun werk echt goed te doen.
Lees zelf nou eens die grote onzin die je schrijft...... en zoek eens op wat de wettelijke APK normering is voor profieldiepte (zomerband/winterband, maakt niets uit) voordat je iets roept ;)
engeltje
9 January 2010, 18:39
Lees zelf nou eens die grote onzin die je schrijft...... en zoek eens op wat de wettelijke APK normering is voor profieldiepte (zomerband/winterband, maakt niets uit) voordat je iets roept ;)
waar heb ik het over de wettelijke APK normering gehad?
Wettelijk hief je maar 1,6 mm te hebben maar dat neemt niet weg ook zomerbanden eigenlijk bij 2 mm al aan vervanging toe zijn en winterbanden hebben gewoon 4 mm nodig voor een echt goede werking.
Laat je anders eens informeren door een een bandenexpert.
Wettelijk mag ik ook met 50 door de bebouwde kom rijden (of 30 in 30 zones), maar in veel gevallen is die max. snelheid ook gewoon te hard. Als de school hier in het dorp net uit is, is het gewoon onverantwoord om met 30 door de schoolstraat te rijden, ook al mag het wel.
General
9 January 2010, 18:43
My bad... ik las 0,4mm ipv 4mm :S
Ik vond het al zo'n vreemde opmerking ;)
engeltje
9 January 2010, 18:57
geeft niks, heb ik zelf ook wel eens.
Vond het ook al een vreemde opmerking van jou kant uit. meestal zijn jou opmerkingen altijd wel doordacht.
General
9 January 2010, 19:06
Gracias ;)
Ik heb mijn bril weer opgezet, dus we kunnen weer verder met dit topic :D
Svda
9 January 2010, 19:26
op zich wel een goed idee , banden vallen ook wel mee kwa prijs.Dus niet bij de kwitfit/profile of dealer halen want dan betaald je de helft meer.
De mannen van de ANWB rijden het hele jaar erop , zeggen zelf dat ze ook geschikt zijn voor de zomer.
Alleen beetje jammer voor de leaserijders dat ze elk jaar de banden om moeten wisselen elke keer een nieuwe set krijgen..... snel verdient voor de dealer die de oudere verkoopt
Gertje_midlands
9 January 2010, 19:28
is zeker wel aan te raden. heb het onder mijn eigen auto ook nog niet. maar onder de bedrijfswagens wel en het verschil is goed te merken. echt stukken beter in de sneeuw. maarja wanneer ligt hier nu sneeuw.
Lawrence
9 January 2010, 19:51
daarom een bep aant mnd aan te raden en bij een ongeluk wat in die periode voorkomen had kunnen worden d.m.v winterbanden zelf voor alle schade opdraaien.
Ben
9 January 2010, 20:16
Bij een ongeluk op zomerbanden tijdens winterse omstandigheden het eigen risico verhogen is al een erg makkelijke regeling die de verzekeringsmaatschappijen geen extra geld kost. Verder bijvoorbeeld een korting op de premie bij gebruik van winterbanden of een korting op aanschaf van de winterbanden. Echter gaat er in die laatste wel veel geld zitten, want de bandenboer wil natuurlijk ook genoeg verdienen, en zal dus de korting terug willen zien van de verzekering.
Ghanzzzzz
9 January 2010, 22:55
Bij een ongeluk op zomerbanden tijdens winterse omstandigheden het eigen risico verhogen is al een erg makkelijke regeling die de verzekeringsmaatschappijen geen extra geld kost. Verder bijvoorbeeld een korting op de premie bij gebruik van winterbanden of een korting op aanschaf van de winterbanden. Echter gaat er in die laatste wel veel geld zitten, want de bandenboer wil natuurlijk ook genoeg verdienen, en zal dus de korting terug willen zien van de verzekering.
Maar als er nou minder ongelukken gebeuren, hoeft de verzekeraar natuurlijk ook minder uit te keren ;)
Ben
10 January 2010, 12:05
Klopt, maar de eerste uitgave komt vanuit de verzekeringsmaatschappij. Die moeten als het ware investeren in de winterbanden, om vervolgens te hopen dat het helpt tijdens de winterse omstandigheden. Als je mensen stimuleert ze te kopen door het eigen risico te verhogen bij ongelukken tijdens winterse omstandigheden op zomerbanden, dan zet je mensen wel goed aan het denken, en kost het geen investering vanuit de verzekeringsmaatschappij zelf.
Patrick
11 January 2010, 21:42
Rij zelf ook op winterbanden nu en zo weinig waarde als ik er daarvoor aan hechtte, zo waardevol vind ik het tegenwoordig. Heb de laatste weken al zo vaak in de sneeuw gestaan waarbij auto's naast me met zomerbanden amper wegkomen en ik met mn simpele winterbanden zonder problemen kan wegrijden. Ik heb door 35cm sneeuw gezwoegd met veel graafwerk (auto groef zich in) en daar ben ik alleen maar uit gekomen dankzij mn winterbanden. Als ik daarin met gewone banden was gestrand, had ik het kunnen schudden.
Eigenlijk zouden ze de regels aan moeten houden zoals in Duitsland waar het niet in bepaalde delen verplicht is, maar waar je verplicht bent om je aan de weersomstandigheden aan te passen. Als er dus echt flink sneeuw ligt zoals de laatste tijd dan moet je eigenlijk zonder winterbanden niet de weg op mogen.
Lientje23
11 January 2010, 22:18
Ik jheb nu een auto voor de deur met en een zonder, en het verschil is echt wel groot.
Ik ben dus voor,ook voor andermans veiligheid!
Furrr
12 January 2010, 02:08
Ga maar lekker na het CDA zeuren voor nog meer truttigheid en regels in NL ;)
denk dat mensen zelf wel kunnen beslissen ja of nee, en dat is met zoveel dingen
engeltje
12 January 2010, 02:37
voor zichzelf beslissen is prima, maar in dit geval gaat het ook om risico's voor anderen.
Daarom kruip ik ook niet met drank op achter het stuur. Als ik 100% zeker zou weten dat ik alleen zelf een risico zou lopen, zou ik het misschien wel doen, maar ik weet dat ik de kans loop een onschuldig iemand mee te nemen.
vdw
12 January 2010, 09:45
Geweldig.... Ik zie die leaserijders op de winterbanden elke keer weer voorbij vliegen. Mensen met winterbanden voelen zich onwijs veilig en gaan harder rijden terwijl dat niet kan. Effect? Nul! Ik rij in de winter wel veilig, op een veilige afstand, met een veilige snelheid!
1 keer vast gestaan, maar dat was omdat de sneeuw zo hoog was dat me subframe als sneeuwschep ging werken...
nakeddotz
25 November 2010, 00:19
Rij al jaren met winterbanden en zou niet anders willen 's winters.
Heb ze net ook maar weer gemonteerd.
AntonHRV
25 November 2010, 14:30
Ik rij nu al zo'n 55 jaar auto en heb nog nooit zomer en winterbanden gehad.
Reed altijd op 4 seizoenen banden ,en ik kan zeggen; nog nooit in de
problemen geraakt.
Gewoon je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden,dat is het
belangrijkste.
Wil je alle risico's vermijden, dan is er slects één oplossing: laat je auto
thuis en ga lopen ,of beter; blijf in je bed.:o
Maar ieder moet maar doen waar hij/zij zich prettig bij voeld,enkel dat kost
dan wat eurootjes.
Een prettige winter allemaal, en hou het heel.:)
Gr, Anton.
The Force
25 November 2010, 17:54
De winterbanden zitten er hier ook weer onder.
3 redenen:
- Ik wil mijn LM velgen niet onder de pekel hebben zitten met alle gevolgen van dien.
- Maximaal voorbereid zijn in het geval dat er iets gebeurt en ik weg moet. Aangezien ik bij 't SIGMA-team zit moet ik wel eens weg in weersomstandigeden waarin in niet zou rijden als het niet zou moeten...
- Het kost niets extra's want de KM's die ik op winterbanden rij, rij ik niet op de zomerbanden en andersom. Setje staal tik je voor een paar tientjes op de kop.
Zoals VDW aangeeft hebben alle veiligheidsmiddelen (ook die op het werk) pas nut als je ze met verstand gebruikt. Dus met 180 op winterbanden door de slugde baggeren heeft inderdaad geen nut... Net zoals met airbags rijden en dan de gordel niet meer aan doen. Geeft hele mooie afdrukken in de voorruit als 't mis gaat
En laten we bumperkleven met ABS niet vergeten ;)
RARARA
26 November 2010, 05:30
Je vergeet reden 4:
* Het moest van je vrouw
:) ;)
The Force
26 November 2010, 13:13
Oh ja! Da's waar ja :D
jupke
20 December 2010, 15:03
ik heb dit jaar Geen winterbanden gemonteerd,(nergens aan te komen meer) en het gaat tot op heden zeer goed,als je maar voorzichtig rijd.gewoon je snelheid aanpassen.
je ziet precies wie er op winterbanden rijd.
degene op Winterbanden komen met dik 80km/p langszij en gaan gruwelijk zitten bumperkleven en rechts inhalen,die denken zeker dat winterbanden met zo'n pak sneeuw beter zijjn als zomerbanden? NOT.
Kenji
20 December 2010, 15:10
het aller-aller-allerbelangrijksst met dit weer is defensief rijden en anticiperen.
Dan is het op all season banden ook prima te doen.
Mensen met winterbanden denken vaak dat ze met hun rubber net zo kunnen blijven rijden als met zomerbanden op droog wegdek, en da's absoluut niet waar.
Toegegeven, ze hebben meer grip, maar je moet nog steeds wel degelijk je rijstijl aanpassen.
jupke
20 December 2010, 15:12
zouden ze ook meer grip hebben met zo'n pak sneeuw Pat?
want ik zag vanmorgen toch heel veel auto's die gewoon 0,0 profiel meer hadden(zat vol met sneeuw)
The Force
20 December 2010, 16:01
Het is aangetoond dat het profiel van een winterband sneller schoondraait dan dat van een zomerband.
Daarnaast hebben deze banden een grover profiel met diepe groeven. De blokken zijn zodanig gevormd dat er een soort lamellen in zitten.
Bij druk op de band vervormen deze lamellen een klein beetje naar kleine zaagtandjes die meer grip hebben in de ondergrond.
Deze vorm en de vorm van het profiel zorgen er ook voor, dat de sneeuw niet in de groeven blijft plakken en zo de werking ervan teniet zou doen.
Dus ook bij een dikke laag sneeuw werken ze wel omdat ze als een soort spike grip krijgen in de sneeuwlaag. Alleen als de profielen dieper zijn dan 4 mm werkt dit principe goed, anders lopen ze ook vol met sneeuw en is het hele effect weg.
Dat er idioten onderweg zijn met winterbanden weet ik maar al te goed... vanmorgen weer genoeg van die gasten zien glijden in de bochten. Ik reed met 50 op de provinciale weg tussen Gestel en 's-Hertogenbosch met voldoende ruimte tussen mij en mijn voorganger maar toch moest er weer zo'n duwer inhalen en ertussen om wel 25 meter op te schieten...
Defensief rijden en vooruit kijken helpt enorm veel, maar niets tegen zulke kamikaze piloten!
Salto
21 December 2010, 04:28
Ik kom overal prima op mijn kale zomerbanden, gewoon op tijd weggaan, en lekker rustig aan, geen stress..
meestal als het sneeuwt/ijzelt enzo kan je toch niet snel rijden vanwege file en angsthazen die 10 km per uur over de weg cruizen.
Crama
21 December 2010, 08:58
Ik rij nu voor het 2e jaar op winterbanden en vind het echt een wereld van verschil. Ik heb ze er toen ondergegooit om me zomervelgen te sparen maar achteraf vind ik toch dat je VEEL meer grip hebt. Ook in de sneeuw! Ook bij me vriendin vorig jaar winterbanden onderlaten leggen en die merkt ook ENORM verschil. Met haar zomerbanden was niet te rijden in de sneeuw.
En wat hier ook word gezegd gewoon rustig rijden klopt natuurlijk MAAR als je onverwachts moet remmen staan winterbanden ook veeeel eerder stil.
Dus denk dat je pas weet hoe het is als je er mee gereden hebt dan merk je daadwerkelijk het verschil.
Erick
21 December 2010, 11:13
Je merkt pas als je winterbanden gemonteerd hebt hoe veel meer grip je hebt. Nu schijn ik met de meest verschrikkelijke combi te rijden die er bestaat, RWD, automaat en een beetje vermogen maar ik heb werkelijk nergens last van met me winterbanden. Dus is het zeker aan te raden maar of je het verplicht kan stellen weet ik niet. Kijk als ze dr een wet van maken net als in Duitsland dan ben je het haasje maar het is zeker een aanrader.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.