PDA

Volledige versie bekijken : Aanschaf composet Golf MK3

NLnick
12 January 2010, 17:57
Hey mensen, ik ben pas net actief hier op het forum en ik zit met 2 vragen.

1. Ik heb een golf MK3 5 deurs met in de voor en achterdeuren speakeruitsparingen van 165 mm.
Nu ben ik van plan om 2 composets aan te schaffen, en de tweeters van de voorste set in het dash te zetten en die van de achterdeuren in de originele plaatsen net voor de handgreep.

Ik heb bij Rdv een soundstream composet zien staan voor 49 euro, is dit een beetje kwaliteit of kan ik beter iets anders kopen?

Ze komen aan een versterker van Crunch, een Groundpounder GP1000.4
Daarnaast heb ik een Kicker Comp dubbele woofer met gepoorte kist.
Deze hangt aan een Lightning Audio S500.1, dus bass heb ik genoeg in de auto.
Ik luister voornamelijk hiphop en R&B en hou meer van lekkere harde muziek dan dan het topkwaliteit SQ is.

vraag 2:
Ik zie ook zogenaamde Dynamat setjes staan, of de deuren te dempen.
Heeft dit veel effect bij een vermogen van slechts 50-75 wrms of kan ik het geld beter in een duurdere composet steken?

Hopelijk kan iemand vertellen wat ik nu moet want de standaard speakers zijn niet echt goed (om het voorzichtig uit te drukken)

Tijsto
12 January 2010, 19:32
ok ten eerste stellen zouden wij het leuk vinden als je je zelf even voorstelt op de daarvoor bestemde plaats.

over je 1e vraag zou ik zeggen neem alleen een compo in je voor deuren. achterdeur speakers of ovale hoedenplank speakers zijn opzig helemaal niet nodig.

verder denk ik dat je met een compo van 49€ niet je gewenste SQ gaat berijken
als je slim bent ga je is luisteren in een goede audio zaak want muziek/klank is persoonlijk.

je kan beter een meteen een goede setup aanschaffen (kan ook 2e hands)

over de keus van je sub kan ik alleen zeggen dat je een goed passende versterker zoekt en je niet blind staart op de PIEK vermogens

ik laat het even hierbij
verwacht dat er nog wel meer mensen hier zijn die hun mening met je willen delen

General
12 January 2010, 20:48
Ten eerste hoef je je van mij helemaal NIET voor te stellen elders op dit forum :D
Je komt hier immers een goede vraag stellen.
En daar ga je nu (hopenlijk) een goed antwoord op krijgen ;)

Er is niets mis met het merk SoundStream.
Maar dat geldt eerlijk gezegd vooral voor de hogere lijnen.
Echter de compo die je hebt gevonden is er eentje uit de laagste lijnen van dit merk.
Persoonlijk zou ik deze compo dus lekker laten liggen.
Maarja, wat kunnen je eisen zijn als je maar 49,- wil spenderen? ;)

Overigens kan je met een degelijke compo in je voorste deuren de speakers achterin achterwege laten.
Dit scheelt je dus weer centjes die je vervolgens in kwalitatieve speakers voor de voorzijde kan steken. ;)

De genoemde Crunch ken ik niet.
Maar Crunch is een van de weinige budget merken met behoorlijk kwalitatieve producten.
Ik zou het zelf nooit kopen, maar als je weinig te besteden hebt zou dit wel een aanradertje kunnen zijn.

Wat betreft de demping; Ja, demping is altijd goed/beter/best!
Een speaker heeft namelijk ALTIJD een degelijke inbouw nodig!
Dus de speaker muurvast bevestigen op de deur (eventueel met een MDF ring) en de deur verzwaren met dempingsmatten zodat de resonantie wordt tegengegaan en de deur "luchtdicht" wordt. Uiteraard de afwateringsgaten aan de onderzijde open houden.

Ik begrijp overigens dat je al een dubbele sub en de bijbehorende versterker hebt?

Riesh
12 January 2010, 20:54
Die SC-6T is een leuk instapsetje, klinkt verrassend goed voor het geld.
kijk in die klasse ook even naar de GZ iridium, maar ik adviseer je om eigenlijk toch net ff iets meer uit te geven.

NLnick
13 January 2010, 01:02
@ General, Thnx voor je duidelijke antwoord.
Mijn bestedingslimiet ligt rond de 400 euro voor 2 composetjes, en de HU.
Maar nu me dus duidelijk is dat ik beter 1 fatsoenlijke composet kan kopen dan 2 van mindere kwaliteit, welke zouden dan een beethe geschikt zijn.
aangezien ik denk ongeveer 200 euro aan een goede HU uit te geven, blijft er dus nog 200 euro over voor de composet.
Over de Crunch versterker:
Deze heb ik afgelopen december op de motorshow is Essen gekocht voor 89 euro, en aangezien ik voor hetzelfde geld hier in NL een Boschmann of andere budget amp had, heb ik toch maar voor deze gekozen.

Wat betreft demping, is er nog een bepaald product wat ik het beste kan gebruiken?
Ik zie namelijk die Dynamat dingetjes staan maar dat zijn schijnbaar 2 vellen van 25x25 cm die je als het ware alleen achter de speaker monteert.
Ik hoor veel mensen over bitumen, maar is dit niet alleen om een deur te verzwaren, en op het dak van de schuur t leggen?
Terwijl dat Dynamat hoop ik toch wel een beetje is ontwikkeld voor audio toepassingen.
ik neem ook aan dat je die demping gewoon aan de binnen en buitenkant van het metalen frame van de deur aanplakt? of moet je het ook nog ergens anders gebruiken?

Idd sub en versterkers hab ik al.
Is een pakket van RDV geweest wat ik overigens een super zaak vind, ik woon in Venlo en toch als ik iets van audio nodig heb rij in ernatoe omdat ze daar gewoon veel keus hebben en je geen troep aansmeren.
Meestal maak ik er gewoon een dagje uit van als ik daarnatoe moet want in totaal is het toch wel een 5 uur rijden.

@ riesh
Ik denk dat dat ook wel beter is idd.

General
14 January 2010, 14:43
Voor goede compo´s rond jou budget zou ik eens kijken bij merken zoals AudioSystem (X-ion) en GroundZero (Hydrogen).

Je denkwijze omtrend demping is overigens behoorlijk correct.
Bitumen doet niets meer of minder dan het plaatwerk verzwaren waardoor er minder resonanties optreden. De genoemde Dynamat demping heeft behalve extra massa toevoeging ook nog eens positieve invloed op de kenmerken van het geluid.
Overigens heeft StandartPlast dit soort matten ook in het assortiment en is wat goedkoper in aanschaf.

Mijn laatste advies (aangezien je uit Venlo komt):
Rij eens naar Deurne (Leembaan 55) want daar zit een echte vakman/liefhebber die je goed (aan de genoemde componenten) kan helpen en van gedegen advies kan voorzien.
Scheelt je toch weer 5,5uur rijden ;)

Riesh
14 January 2010, 15:23
Mijn laatste advies (aangezien je uit Venlo komt):
Rij eens naar Deurne (Leembaan 55) want daar zit een echte vakman/liefhebber

ik krijg zin om te grieken :D

Alexander
14 January 2010, 20:39
ik krijg zin om te grieken :D

Dat is zelfs 5,5uur rijden waard :D