Volledige versie bekijken : Voor welke klassen van Toyo Tires Time Attack kom jij kijken?
Brian
13 February 2010, 12:07
Heb je niets met Time Attack (want dat kan) dan sla je deze Enquête over :)
Voor mij gaat het om alle klassen, omdat overal wel een verrassing tussen kan zitten.
Kenji
13 February 2010, 13:40
Alle klasses. Iedereen zal z'n best doen, dus zal er veel actie te zien zijn.
Al is de Extreme klasse natuurlijk wel het heftigst.
Ben
13 February 2010, 13:49
Ik kom ook voor alle klasses. De auto's uit de Extreme zijn in combinatie met de meer ervaren coureurs het heftigst, maar ben benieuwd wat een rookie doet met zijn auto tegen mensen die al vaker met TA hebben meegedaan. Ik heb er in ieder geval zin in :D
vdw
13 February 2010, 15:47
Alles....
Geweldig ik ben benieuwd wat de mindere klasses doen in de mannen bochten....
Ben echt erg benieuwd
jeroen-16v
14 February 2010, 12:38
ik kom voor extreme.
Omdat we met onze eigen auto daarin mee rijden.
Gr jeroen
peter de beus
17 February 2010, 12:11
ik vind alles wel mooi eigenlijk! al zijn de ''echte'' kanonnen wel het grootste spectakel om naar te kijken, maar ook in de semi pro word hard gevochten voor een snelle tijd!
jeroentje.nl
17 February 2010, 12:17
ehm... lastig... extreme is wel vet denk ik... maar echte race auto's die al in een cup rijden vind ik minder time attack.
straat autos vind ik het leukst om die te zien presteren
peter de beus
17 February 2010, 13:38
+1 ik vind de race auto's ook minder time attack idd.....
swiftycarz
18 February 2010, 00:35
alle klassen zijn leuk om naar te kijken
Brian
18 February 2010, 10:41
+1 ik vind de race auto's ook minder time attack idd.....
Wanneer is het een race auto en wanneer is het een goed verbouwde Time Attack auto? Ik blijf dat een goede vraag vinden.
peter de beus
18 February 2010, 13:04
Klopt Brian, dat blijft een probleem.... in de extreme klasse zou in principe ALLES moeten kunnen, en dan kun je bijna geen onderscheid meer maken....
wel lastig is dat er mensen zijn die buiten de pro klasse vallen, omdat de auto erg veel vermogen heeft, maar zich LANG niet kunnen meten aan auto's die vanaf niks opgebouwd zijn om te racen, dus waarbij de rolkooi dragend is gemaakt ipv de carrosorie.
alle ramen en niet dragende delen van kunstof gemaakt zijn en noem zo maar op.
dat gat zou moeilijk te vullen zijn, of er moet een klasse gemaakt worden waarbij alleen auto's uit volwaardige ''professionele'' race klasse's mogen deelnemen.
maargoed dit blijft problemen geven en de mensen die in de extreme klasse mogen deelnemen weten nu al dat er een gat gaat ontstaan...
wel vind ik dat in de pro en semipro de auto's iniedergeval straat legaal moeten zijn.
Maar volgensmij is dat tot nu toe nog het geval...
Ik denk dat er voor jullie weinig anders op zit, en ik denk dat de competitie in de pro en semipro
door de komst van extreme een stuk leuker word, extreme klasse vind ik nog niet helemaal eerlijk... maargoed
wat doe je er aan heh...
jeroentje.nl
18 February 2010, 15:53
30.000 of 250.000 euro budget is nogal een verschil ;-)
peter de beus
19 February 2010, 14:59
30.000 of 250.000 euro budget is nogal een verschil ;-)
en als je een hoop zelf kunt doen;):p
zonder geld geen snelheid... dat is gewoon zo:(
Michel Huisman
19 February 2010, 19:51
Wanneer is het een race auto en wanneer is het een goed verbouwde Time Attack auto? Ik blijf dat een goede vraag vinden.
Da's inderdaad een lastige. Ik denk vergelijkbaar met de definitie van een sportauto.. iedereen heeft daar wel een verschillende mening over.
Zelfs de term 'straatauto' is al lastig.. want binnen de apk wetgeving is er een hoop mogelijk en als je wilt rijd je met een kaalgeplukte 500+pk RWD machine op kenteken.. het kan allemaal. Is die auto nog vergelijkbaar met een Civic met 200pk ? Nee.. Is die auto per definitie sneller dan die Civic ? Nee..
Als je het waterdicht wilt hebben, dan zou je de auto's moeten indelen naar indextijd.. maar dat zou wel heel complex zijn voor zoiets 'simpels' als TA en is ook fraudegevoelig (even 0.5bar turbodruk minder voor kwali.. en in finals kan 'ie voluit).
roald
14 August 2010, 15:52
ik zou zelf het meest voor de semi pro's gaan
puur omdat hier de onervaren rijders zitten met soms toch al behoorlijk vermogen
die onervarenheid maakt het juist interessant, zoals kleine foutjes, apparte racelijnen volgen of juist een talent spotten
ook de andere 2 klasse zijn zeker wel interessant om te volgen dus zal ik wel voor alle 3 gaan
om een eerlijke klasse verdeling te krijgen zou je misschien kunnen kijken naar voorgaande jaren, en die tijden in kunnen delen in de bepaalde klasses
maar dan zit je weer met de nieuwkomers
DrLoco
14 August 2010, 20:47
Voor mij gaat het om alle klassen, omdat overal wel een verrassing tussen kan zitten.
+ 1 al kom ik deze reis speciaal voor de semipro natuurlijk (omdat ik er zelf in mee rijdt haha)
denk persoonlijk dat de extreem klasse dit jaar het intressantste van alle is puur door de buitenlandse inbreng die met spectaculair veel vermogen etc komen..
al doet de rx7 van jeroentje tuning me ook elke keer weer kippenvel bezorgen:D ..
Evert Thomas
15 August 2010, 00:10
Het goed indelen in klassen is altijd al en probleem geweest en zal ook altijd een probleem blijven en dat is in de 'gewone' racerij niet anders.
Uiteindelijk gaat het erom dat de auto's in een klasse met elkaar zoveel mogelijk competatief zijn. Om gereden rondetijden hierbij als uitgangspunt te nemen (zoals het nu dus gaat), lijkt me prima. We zijn alleen wat meer wedstrijden nodig (het liefst waar iedereen aan mee mag doen), om dit goed uit te filteren.
Verder is het regelement duidelijk, je mag alles aan de auto doen (binnen de grensen van de APK voor de Semi pro en de pro klasse). Dus klagen dat een ander meer heeft geinvesteerd en/of zijn materiaal beter voor elkaar heeft vind ik dan wat onzinnig.
Het verhaal over full race-auto's begrijp ik wel. Maar een auto die vanuit een 'reguliere' raceklasse komt zou eerder een nadeel dan een voordel moeten zijn. Zoals gezegt wij mogen alles, wat in reguliere competeties niet het geval is. In reguliere raceklassen moet de auto tot 45 minuten presteren, die van ons slechts een ronde. Dat ze toch voorin rijden komt met name omdat zij in de ontwikkeling (met name wegligging) veel verder zijn en veel meer know-how hebben, daar moeten we dan ook zoveel mogelijk van leren en profiteren. Dus ik zie het zelf meer als een aanwinst dan een bedrijging. Ik ben zelf ook via via in contact gekomen met een raceteam, wat ik via deze weg opsteek kan niet goed gemaakt worden door extra PK's.
Naar mijn idee zijn we we met z'n allen ook een beetje te veel bezig met PK's. En ik weet ook wel dat, dat een beetje bij Time-Attack hoord. Naar mijn idee kun je veel beter investeren in de wegligging, remmen en de coureur (veel race kilometers maken dus).
Om een voorbeeld te geven; de winnende tijd was vorig jaar op Assen 1.49 (als ik met niet vergis) met een Evo van 700pk/800pk. Andre de Vries rijdt met zijn BMW 130i (240PK) 1.51 op het zelfde circuit. Afgelopen weekend met de Dutch Supercar Challenge reedt er een lotus rondetijden van 1.42 en die had zeker geen 700pk.
Met andere woorden mijn conclusie is dat al dat vermogen absoluut niet omgezet wordt in effectieve snelheid op het circuit.
Frank280zx
18 August 2010, 13:03
De indeling is volgens mij wel redelijk, al blijft het appels met peren vergelijken.
Time attack is natuurlijk in essentie ook een 'sport' waar appels met peren worden vergeleken!
Een lotus vergelijken met een shelby mustang of zr06 is natuurlijk an sich al een interessant gegeven!
Hoewel in Japan men onderscheid maakt in:
AWD
FR
FF
In de regen zal een AWD en enorm voordeel hebben op een FR.
In Amerika hebben ze bij de redline time attack regels mbt modificaties per klasse (Motorblok en ophanging..) dit geeft wel een heel helder speelveld.. maar is lastig te scruteneren!
Voor de regels: http://redlinetimeattack.com/ti/rl/content/8tEGtjTm.html
Ik ben blij met hoe het nu is.. Tuurlijk in de pro street heb je niks te zoeken zonder semi slicks. Maar goed doe je mee om te winnen ? of omdat het gewoon leuk is?
Ik heb absoluut niet de illusie dat ik ga winnen, naast dat assen mij niet het beste ligt, is mijn auto ook niet de best geprepareerde in de klasse vermoed ik (race georiënteerde onderdelen voor een skyline zijn er meer te vinden dan voor een ruim 30 jaar oude Datsun)
Ik ben er voor de fun en om mensen ook eens wat OLD school JDM te tonen!
Lekker zo houden Brain.. het is namelijk nooit goed! behalve als je de winnaar bent van je klasse :)
daarnaast sluit ik mij volledig aan bij Evert!
Tot de 5e!
ronaldspeedequipment
2 September 2010, 00:27
Da's inderdaad een lastige. Ik denk vergelijkbaar met de definitie van een sportauto.. iedereen heeft daar wel een verschillende mening over.
Zelfs de term 'straatauto' is al lastig.. want binnen de apk wetgeving is er een hoop mogelijk en als je wilt rijd je met een kaalgeplukte 500+pk RWD machine op kenteken.. het kan allemaal. Is die auto nog vergelijkbaar met een Civic met 200pk ? Nee.. Is die auto per definitie sneller dan die Civic ? Nee..
Als je het waterdicht wilt hebben, dan zou je de auto's moeten indelen naar indextijd.. maar dat zou wel heel complex zijn voor zoiets 'simpels' als TA en is ook fraudegevoelig (even 0.5bar turbodruk minder voor kwali.. en in finals kan 'ie voluit).
Dat is niet zo simpel als jij denkt , heb dat ook eens gedaan omdat ik de motor nog moest inrijden , ff de druk omhoog voor een snel rondje heb me in dat rondje 3 keer verremd omdat je overal harder aan komt en je dus hele andere rempunten hebt dan .
Amateur coureurs als wij komen daar niet mee weg je zult aan het extra vermogen moeten wennen .
Inderdaad meer pk's zegt niks over de rondetijd pk/kg is redelijk naawkeurig maar als de een semi slicks heeft en camber en sper klopt er ook daar niets meer van .
Enige nauwkeurige manier is voor kwalificatie , dan indelen naar tijd , en iedereen die meer dan 3 sec sneller is in de finale dan in zijn kwali krijgt een straf tijd of discualificeren .
ronaldspeedequipment
2 September 2010, 00:36
Klopt Brian, dat blijft een probleem.... in de extreme klasse zou in principe ALLES moeten kunnen, en dan kun je bijna geen onderscheid meer maken....
wel lastig is dat er mensen zijn die buiten de pro klasse vallen, omdat de auto erg veel vermogen heeft, maar zich LANG niet kunnen meten aan auto's die vanaf niks opgebouwd zijn om te racen, dus waarbij de rolkooi dragend is gemaakt ipv de carrosorie.
alle ramen en niet dragende delen van kunstof gemaakt zijn en noem zo maar op.
dat gat zou moeilijk te vullen zijn, of er moet een klasse gemaakt worden waarbij alleen auto's uit volwaardige ''professionele'' race klasse's mogen deelnemen.
maargoed dit blijft problemen geven en de mensen die in de extreme klasse mogen deelnemen weten nu al dat er een gat gaat ontstaan...
wel vind ik dat in de pro en semipro de auto's iniedergeval straat legaal moeten zijn.
Maar volgensmij is dat tot nu toe nog het geval...
Ik denk dat er voor jullie weinig anders op zit, en ik denk dat de competitie in de pro en semipro
door de komst van extreme een stuk leuker word, extreme klasse vind ik nog niet helemaal eerlijk... maargoed
wat doe je er aan heh...
Ha ha straat legaal ???? volgens rdw of apk ??? veel honda's hebben motor swaps die niet op kenteken staan , meeste skyline's hebben meer dan 40% vermogens winst of evo's die zonder koplamp rondrijden ?
mischien zijn er 3 of 4 echt straat legaal .
Het zijn leuke namen voor de klassen maar streetlegal zijn er echt weinig .
Bij sommige zit zelfs het stuur aan de verkeerde kant :D;)
Evert Thomas
2 September 2010, 01:02
De regels zijn in feite simpel, en dat is dat er geen regels zijn. behoudens de semi pro en pro waar niet op slicks gereden mag worden (naar mijn mening is dit de enige relevante regel). Dus als iemand zijn materiaal beter voor elkaar heeft is dat niet omdat hij mogelijk de regels heeft overtreden, maar dat hij slimmer is en/of meer heeft geinvesteerd. Dus dan niet klagen, maar de garage in om de auto te verbeteren.
De klasse indeling is wat mij betreft alleen noodzakelijk omdat er geen 80 auto's tegelijk de baan op kunnen en het niveau verschil gevaarlijk wordt. Leuke bijkomstigheid is, is dat je met wat minder goede auto, budget en/of talent ook nog een prijs kunt halen.
De huidige indeling, die in belangrijke mate is gebasseerd op in het verleden gereden tijden, lijkt me voor nu een prima manier. Ik heb overigens wel het idee dat in de Pro klasse een paar auto's zijn ingedeeld die op basis van tijden in het verleden, hiervoor wellicht iets te langzaam gaan, maar dat zal niet zo'n groot probleem zijn denk ik.
Omdat Time Attack nog in de kinderschoenen staat is het deelnemersveld zeer divers en de niveau verschillen dus erg groot, wat met name tot uitdrukking komt in de Semi Pro. Tijdens streetpower was de snelste tijd 2.06 en de langzaamste tijd boven de 2.30, de rest zit daar dus tussen. Mijn ervaring is (zowel bij streetpower als DAF), dat na de inlap en de eerste volle ronde je al weer aansluit bij de staart van het veld. Dit betekend ook dat de tijd eigenlijk al in de eerste volle ronde neergezet moet worden, de rest van de tijd rij je meer voor de lol en het publiek (geef toe een beetje gecharsheerd, maar meer dan een kern van waarheid). Een goede oplossing zou zijn dat je alleen aan de finale mag meedoen als je binnen 15 seconden (15 seconden is slechts een voorbeeld) van de winnaar zit.
ronaldspeedequipment
12 September 2010, 09:39
De regels zijn in feite simpel, en dat is dat er geen regels zijn. behoudens de semi pro en pro waar niet op slicks gereden mag worden (naar mijn mening is dit de enige relevante regel). Dus als iemand zijn materiaal beter voor elkaar heeft is dat niet omdat hij mogelijk de regels heeft overtreden, maar dat hij slimmer is en/of meer heeft geinvesteerd. Dus dan niet klagen, maar de garage in om de auto te verbeteren.
De klasse indeling is wat mij betreft alleen noodzakelijk omdat er geen 80 auto's tegelijk de baan op kunnen en het niveau verschil gevaarlijk wordt. Leuke bijkomstigheid is, is dat je met wat minder goede auto, budget en/of talent ook nog een prijs kunt halen.
De huidige indeling, die in belangrijke mate is gebasseerd op in het verleden gereden tijden, lijkt me voor nu een prima manier. Ik heb overigens wel het idee dat in de Pro klasse een paar auto's zijn ingedeeld die op basis van tijden in het verleden, hiervoor wellicht iets te langzaam gaan, maar dat zal niet zo'n groot probleem zijn denk ik.
Omdat Time Attack nog in de kinderschoenen staat is het deelnemersveld zeer divers en de niveau verschillen dus erg groot, wat met name tot uitdrukking komt in de Semi Pro. Tijdens streetpower was de snelste tijd 2.06 en de langzaamste tijd boven de 2.30, de rest zit daar dus tussen. Mijn ervaring is (zowel bij streetpower als DAF), dat na de inlap en de eerste volle ronde je al weer aansluit bij de staart van het veld. Dit betekend ook dat de tijd eigenlijk al in de eerste volle ronde neergezet moet worden, de rest van de tijd rij je meer voor de lol en het publiek (geef toe een beetje gecharsheerd, maar meer dan een kern van waarheid). Een goede oplossing zou zijn dat je alleen aan de finale mag meedoen als je binnen 15 seconden (15 seconden is slechts een voorbeeld) van de winnaar zit.
In veel race klasse is er een 107 % regel maar als je dus 1 hele snelle honda hebt die ineens 2.06 rijd vallen er een heleboel af ! lijkt mij niet de bedoeling toch .
Beste manier blijft tijden lijst over elkaar heen leggen na kwalificatie en schuiven tussen semi en pro en iedereen een window van 3 sec geven . ofwel ga je in de finale meer dan 3 sec harder gewoon diskwalificeren .
Evert Thomas
12 September 2010, 12:57
De secondenregel kan een stelregel zijn, waar de wedstrijdleiding in dit soort gevallen van kan afwijken.
Dat je niet sneller mag dan 3 seconden dan je tijd in de warming-up zou op zich kunnen. Echter ik zie twee problemen die hiermee niet opgelost worden:
1. Afgezien van de gereden tijden blijkt dat 30 auto's op de baan met zich mee brengt dat het bijna onmogelijk is om een vrije ronde te rijden;
2. Het niveau verschil (vooral binnen de semi pro en pro) is erg groot, wat met name gezocht moet worden bij de wat langzamere rijders.
De 3 seconden regel in de warming up is geen warming up meer, dan betekend dat je gelijk vol aan de bak moet, om te voorkomen dat je in de finale gediskwalificeerd wordt.
Nog beter zou zijn wat meer sessies en dan een soort superpole idee.
Giant
13 September 2010, 21:28
Naar mijn mening is het niveau verschil in de klassen te groot.
Ik doe redelijk mee in de PS, 11e op het jaf maar op bijna 10 sec van nr. 1, dat verschil vind ik echt te veel.
Als ik mee had gedaan in de SPS had ik 2e geworden, ik wil graag sneller maar het geld is er op het moment niet.
Mss zouden er nog 2 tussen klassen moeten komen die tussen de sps en ps en tussen de ps en extreme klasse staan.
Dan zal er wel gezegt worden dat er geen tyd voor is nou dan maar wat minder sprinten en vrijrijden/tracktime.
Het idee van een superpole vind ik top, eerst 's morgens rijden en kijken wat je tyd is en dan pas de indeling van de klasse.
We zijn benieuwd naar de plannen van volgend jaar.
Evert Thomas
13 September 2010, 22:13
Naar mijn mening is het niveau verschil in de klassen te groot.
Ik doe redelijk mee in de PS, 11e op het jaf maar op bijna 10 sec van nr. 1, dat verschil vind ik echt te veel.
Als ik mee had gedaan in de SPS had ik 2e geworden, ik wil graag sneller maar het geld is er op het moment niet.
Mss zouden er nog 2 tussen klassen moeten komen die tussen de sps en ps en tussen de ps en extreme klasse staan.
Dan zal er wel gezegt worden dat er geen tyd voor is nou dan maar wat minder sprinten en vrijrijden/tracktime.
Het idee van een superpole vind ik top, eerst 's morgens rijden en kijken wat je tyd is en dan pas de indeling van de klasse.
We zijn benieuwd naar de plannen van volgend jaar.
Waarin moet je investeren om sneller te kunnen? Je hebt nu alles uit de auto gehaald wat er inzit?
Giant
16 September 2010, 20:22
Waarin moet je investeren om sneller te kunnen? Je hebt nu alles uit de auto gehaald wat er inzit?
Niet helemaal mee eens, zoals hij nu is heb ik indd met maximale eruit weten te halen.
Ik denk zelf als ik ga investeren in semi's slicks, een goede schroefset, uitlaatspruitstukken en de ECU aanpassen dan moet ik er waardevolle seconden af kunnen snoepen.
De grip is mijn grootste probleem, veel last van onder en overstuur, dmv semi's en een schroefset incl camber verstelling kan ik dat goed oplossen maar als ik over deze 2 dingen praat hebben we het al snel over een slordige 2000euro.
We gaan kijken wat we in de winter appart kunnen leggen en dan zien we wel hoeveel progressie ik met Streetpower heb gemaakt hahaha.
peter de beus
17 September 2010, 09:15
dan zou er ook nog een splitsing moeten komen in de pro street, net als die er nu in de extreme klasse is....
in engeland is RWD en 4WD e.d. ook onderverdeeld in apparte klasses, die dan wel samen op de baan te vinden zijn.
DrLoco
19 September 2010, 14:08
n/a en forged is daar ook gesplitst..
deze 3 klasses zou ik wel behouden enkel miss meer subklasses erin..
voorbeeldje
pro street, n/a fwd
pro street, forged fwd
pro street, n/a rwd
pro street, forged rwd
pro street, n/a awd
pro street, forged awd
pro street over all top 3 (de snelste 3 tijden van de dag in de ps klasse)
zo is de kans op een winst in een klasse het grootst lijkt mij
en miss 3x 20 min per hoofd klasse rijden
Kenji
19 September 2010, 22:29
Dus gewoon het sprinten schrappen en alleen Time Attack. Dan kan er beter gesplitst worden, met in iedere klasse net een paar minder auto's op de baan zodat er meer vliegende rondes gereden kunnen worden.
Dat sprinten is toch oersaai. Leuk om te doen, maar oersaai om te kijken.
peter de beus
20 September 2010, 13:08
vind ik idd ook, dat heb je na 10 minuten wel weer gezien...
zit ook bijna niemand op de tribune met dat sprinten viel me op...
met time attack was het gedeelte voor de pits echt bijna helemaal vol gewoon, het verbaasde me hoeveel mensen er deze keer waren!
vdw
20 September 2010, 14:22
n/a en forged is daar ook gesplitst..
deze 3 klasses zou ik wel behouden enkel miss meer subklasses erin..
voorbeeldje
pro street, n/a fwd
pro street, forged fwd
pro street, n/a rwd
pro street, forged rwd
pro street, n/a awd
pro street, forged awd
pro street over all top 3 (de snelste 3 tijden van de dag in de ps klasse)
zo is de kans op een winst in een klasse het grootst lijkt mij
en miss 3x 20 min per hoofd klasse rijden
Dit is wel een mooie opdeling. Alhoewel denk dat ik dat N/A FWD gedomineerd gaat worden door Honda's :D.
Misschien een leuke om als alles het toelaat daar nog opdeling te doen in bijvoorbeeld > 1.6 en < 1.6. Alleen dat heeft dat allemaal te maken met hoeveel auto's er in de top van de klasses zullen rijden. Dat is en blijft natuurlijk de hoofd act! Ik zie liever een 750 pk evo dan een 130 pk swift:D
Verder n/a awd. Zijn daar wel auto's voor te krijgen? Ik weet niet veel super leuke machines met awd en n/a, maar dat kan ook aan mij liggen.
Alleen wat ik zeker weet is dat als je dit gaat doen je een hele dag het circuit nodig hebt. Dan kan je gewoon vanaf 9 uur beginnen met rijden. sessies van 20 minuten. 's ochtends de klasses samen laten rijden en 's middags in een 20 minuten sessie alle losse klasses laten rijden.
Man dan heb je amper tijd om op het paddock te kijken:D
peter de beus
20 September 2010, 15:11
dan kan je onderhand net zo goed elke deelnemer z'n eigen klasse geven:P zoveel auto's zijn er nou ook weer niet... win je wel altijd :D
Giant
20 September 2010, 19:44
Een opspliting van pro street net zoals bij de extreme klasse zie ik wel zitten.
Dan kan je bijvoorbeeld een verschil maken tussen licht en zwaar gemodificeerd.
DrLoco
20 September 2010, 22:18
N/A AWD honda shutle b16a1 for live :D .
Golf vr6 syncro
Golf R (32)
Bmw heeft een E36 met 4wd
Zijn er vast nlg wel meer :p
peter de beus
22 September 2010, 17:29
ongeveer elk model audi is er in 4wd met NA motor
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.