Volledige versie bekijken : Instellingen HU opslaan
Heb als HU een JVC KD-G521. Alles werkt prima, echter moet ik elke keer mijn instellingen handmatig instellen. Zolang de auto op contact blijft staan, blijft alles bewaard. Maar zodra ik mijn sleutel uit het contact haal, en bijvoorbeeld de volgende dag weer naar mijn werk ga. Moet ik eerst de hele radio instellingen, geluidinstellingen, radiozenders etc.
Wat kan dit zijn?
Tijsto
30 March 2010, 10:56
Ff het rode en geele draadje omwisselen. Dan is het wel goed
Kan ik draadjes gewoon doorknippen en met kroonsteentje aan elkaar maken? Of is het ook mogelijk om ze zo op de stekker om te draaien?
Kenji
30 March 2010, 11:45
Nooit met kroonsteentjes gaan klooien. Die staan garant voor storingen.
gewoon gelijk goed doen en solderen die boel.
Nooit met kroonsteentjes gaan klooien. Die staan garant voor storingen.
gewoon gelijk goed doen en solderen die boel.
Bedankt, maar zal het wel op die manier even tijdelijk vast maken. Komt binnenkort weer nieuwe head unit in zodra we weer iets gespaard hebben. maar dan zal ik het wel laten solderen.
Tijsto
30 March 2010, 13:35
Zit meestal zowizo al met stekkertjes omdat dit bij elke auto verschillend is.. Dus ik denk niet dat je hoeft te knippen en plakken
Zit meestal zowizo al met stekkertjes omdat dit bij elke auto verschillend is.. Dus ik denk niet dat je hoeft te knippen en plakken
heb zo'n bruine en zwarte stekker achter in mijn radio. Dus daarvan kan ik de rode op de plek van de gele doen, en de gele op de rode zijn plek dan?
Coolkast
30 March 2010, 13:48
wat tijsto zegt klopt, echter een toevoeging: ... wil je dat de radio ook uitgaat op het contact, draai ze dan om,
wil je dat je radio ook aan blijft als de sleutel uit het contact is.. koppel dan beide kabels aan de gele kabel die de auto in gaat.
Geel is continu voeding (12v+) en Rood is de ACC (geschakelde voeding).
hieronder een Pin overzicht van de ISO connectoren
http://www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2009/10/Iso-radio-Connector.jpg
Kenji
30 March 2010, 14:18
Bij sommige auto's is de continue 12V juist geel ipv rood, en de geschakelde 12V rood ipv geel.
Beste is even de multimeter erop en meten welke draad 12V en welke geschakelde 12V is.
Bedankt voor alle info, ga er zo snel mogelijk mee bezig. laat het dan weten zodat topic op slot kan.
Heb inmiddels de stekker van de radio bekeken. Van connector A zit mijn gele op plaats 2, en de rode kabel op plaats 7. Nu wil ik graag weten hoe ik het beste die kabel eruit kan krijgen (uit de stekker) om hem om te wisselen met de rode?
Coolkast
31 March 2010, 10:38
dat is voor mij ook altijd de vraag :)
zitten er halverwege geen verbindingsstukjes, waardoor je ze halverwege kan wisselen? zoals ook op dat plaatje staat van mij
Nee geen verbindingstukjes. Gewoon kabel die uit mijn dashboard komt, met zo'n zwarte stekker erop. Wil ze ook wel knippen en plakken, maar als het met stekkers omwisselen kan is dat beter natuurlijk.
Tijsto
31 March 2010, 13:59
Eerst kijken... Snap je het dan niet... Even foto's maken en hier posten
Kabels omgewisseld. Dus geel op rood en rood op geel. Maar maakt geen verschil. Lijkt mij toch beter om de spanning te meten. Op het werk heb ik hier een multimeter liggen van fluke type:10.
Zou het hier mee mogelijk zijn om de spanning te meten van de draadjes?
Kenji
2 April 2010, 10:43
Als het goed is wel ja. Fluke op V zetten, de zwarte electrode op een massapunt zetten (stalen bout die in het chassis zit), en dan de rode electrode tegen de stekkerpin houden die je wil meten.
Er zal er een zijn die 12V geeft als je contact helemaal uit staat, en 1 die 12V geeft als je je contact op IGN2 zet.
jupke
2 April 2010, 21:56
Kabels omgewisseld. Dus geel op rood en rood op geel. Maar maakt geen verschil. Lijkt mij toch beter om de spanning te meten. Op het werk heb ik hier een multimeter liggen van fluke type:10.
Zou het hier mee mogelijk zijn om de spanning te meten van de draadjes?
ik zou nooit de pinnetjes uit de zwarte stekker trekken,gewoon doorknippen en met mannetje vrouwtje stekkers aan elkaar maken.
rij je een opel of vw?
ik zou nooit de pinnetjes uit de zwarte stekker trekken,gewoon doorknippen en met mannetje vrouwtje stekkers aan elkaar maken.
rij je een opel of vw?
x2, Hij rijd VW Bora.
Moest laatst een vriend helpen met het aansluiten van zijn actieve sub op standaard radio en daarna nieuwe 2din radio in zijn '06 polo. Wat een drama vond ik dat zeg:P Niks ISO, niks kleurcodes, dus plug and play gaat waarschijnlijk niet op voor zulke auto's.
The Force
4 April 2010, 21:52
VW, Seat, Skoda en Opel staan daar bekend om. De meeste van deze auto's hebben een andere pinout dan de ISO standaard voorschrijft. Er zijn gewoon verkoopjes voor te koop die de boel omdraaien zodat het weer ISO is:
http://www.tme.eu/katalog_pics/4/a/d/4ad7281824fb4e03c87b5c8dad8d019b/zrs-iso-iso_vw.jpg
Mannetje-vrouwtje connectors zou ik niet gebruiken. De kwaliteit van de verbinding erg afhankelijk van de kwaliteit van de AMP connectors en de gebruikte krimptang.
Ik zou met een speciale tool even de pinnen uit de stekker halen en omdraaien (de betere car-audiozaak heeft zo'n tooltje en dit binnen een vloek en een zucht gedaan) of doorknippen, strippen, solderen en met een stukje krimpkous afwerken als je geen verloopstukje kunt of wil plaatsen zoals op de foto staat.
jupke
5 April 2010, 16:58
VW, Seat, Skoda en Opel staan daar bekend om. De meeste van deze auto's hebben een andere pinout dan de ISO standaard voorschrijft. Er zijn gewoon verkoopjes voor te koop die de boel omdraaien zodat het weer ISO is:
http://www.tme.eu/katalog_pics/4/a/d/4ad7281824fb4e03c87b5c8dad8d019b/zrs-iso-iso_vw.jpg
Mannetje-vrouwtje connectors zou ik niet gebruiken. De kwaliteit van de verbinding erg afhankelijk van de kwaliteit van de AMP connectors en de gebruikte krimptang.
Ik zou met een speciale tool even de pinnen uit de stekker halen en omdraaien (de betere car-audiozaak heeft zo'n tooltje en dit binnen een vloek en een zucht gedaan) of doorknippen, strippen, solderen en met een stukje krimpkous afwerken als je geen verloopstukje kunt of wil plaatsen zoals op de foto staat.
mannetjes vrouwtjes niet gebruiken?
wat zie ik dan op jou afbeelding de rode en gele draad?
in de audiobranch gebruiken ze altijd die stekkertjes
Tijsto
5 April 2010, 17:54
mannetjes vrouwtjes niet gebruiken?
wat zie ik dan op jou afbeelding de rode en gele draad?
in de audiobranch gebruiken ze altijd die stekkertjes
ja snap ook niet hoe je het anders wil doen..
auto emocion
5 April 2010, 18:04
ja snap ook niet hoe je het anders wil doen..
Lees de tekst onder zijn foto maar eens door :)
Het staat er echt hoor.
Topic mag dicht. Alles doet het weer.
Bleek zekering kapot te zijn, daarom kreeg ik geen spanning op de rode draad. Toch handig zo´n multimeter haha.
The Force
6 April 2010, 10:27
Tja... "mannetje vrouwtje" zegt mij niet zo veel, Jup... Alle stekkers hebben dat principe omdat ze anders simpelweg niet op elkaar passen :D
Naast het feit dat dat vanalles kan zijn, zijn het vaak ook nog eens de ongeisoleerde varianten die je bij de bouwmarkt koopt. Geloof me, ik heb al heel wat idiote dingen gezien achter dashboards... Ik zou in ieder geval op die bouwmarkt dingen niet graag 12V continue zetten...
De gebruikte stekkertjes zijn 9 van de 10 keer ook nog eens dramatisch van kwaliteit, hebben vaak de verkeerde binnenmaat waardoor ze niet goed op de draad gekrompen kunnen worden (en er dus op termijn weer af komen), laat staan de tang die je voor 2 euro en centen erbij krijgt om de stekkers aan de krimpen.
Dat, beste Jup, is de reden dat ik adviseer om deze verloopstekker (met goed passende, juist aangekromen én geďsoleerde "mannetje vrouwtje" stekkers) aan te schaffen, de plugjes om te draaien zodat het weer een ISO stekker wordt, of de boel gewoon netjes om te solderen en te isoleren met een stukje krimpkous of goed aangebrachte isolatietape...
The Force
6 April 2010, 10:29
Of je stopt de zekering erin :D
jupke
6 April 2010, 18:25
aah zo,ik werk al 15 jaar met die stekkertjes,nooit geen problemen gehad.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.