PDA

Volledige versie bekijken : Klaperende Daihatsu

Greenfrog
20 May 2010, 11:24
Hallo allemaal. . . .

Ik ben sinds kort in het bezit van een Daihatsu Applause uit 1996.
Vanaf dat ik `m heb komt er een klapperend geluid rechtsvoor onder de auto
vandaan.
Ik heb op advies van diverse personen al een aantal rubbers vervangen.
4 maal stab.stang rubbers(onder radiator en in draagarm)
2 maal draagarm rubbers(links en rechtsvoor)
Maar nu is dat geluid nog niet weg. :confused:

Heeft misschien iemand een idee wat het nog meer kan wezen ? ?

En is dit een APK punt waar de auto op afgekeurd kan worden ? ?

Ik heb zelf onder de auto alles qua speling nagekeken en heb niks kunnen
vinden.
Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen
Alvast bedankt

Peter

jupke
20 May 2010, 16:26
misschien hangt je modderkuip los?

Ghanzzzzz
20 May 2010, 16:32
Je kan alles wel vervangen, maar soms is het handiger om ff langs de garage te gaan ;)
Die kan je ook vertellen of het afkeur is of niet. Klapperen hoeft geen afkeur te zijn, ligt er maar net aan wat het klapperen veroorzaakt :D

Heb je dit alleen in de bochten? Kan het ook een homokineet zijn?

Kenji
20 May 2010, 16:33
Plaklood van wiel verloren?

bergsma tuning
20 May 2010, 18:55
miss een rare vraag maar moet dit bij wie is wie staan of is dit perongeluk in het verkeerde topic geplaats.:cool:

pug 205 S16
20 May 2010, 21:52
wou net zeggen....
ten eerste is je voorstel topic half af en zet je een vraag in de verkeerde topic....

Pidi
20 May 2010, 22:01
Ik heb hem verplaatst naar Techniek...

Kan je trouwens iets specifieker zijn in je omschrijving?

jupke
20 May 2010, 22:51
wou net zeggen....
ten eerste is je voorstel topic half af en zet je een vraag in de verkeerde topic....

lekker boeiend,die jongen vraagt om hulp,en meteen word er hier weer gezeikt,hoe zou het toch komen dat het minder druk is overal op meetings..........

bergsma tuning
20 May 2010, 23:21
dat van mij is niet verkeerd bedoelt maar het valt me op daarom sorry voor als het verkeerd op werd gevat.
maar met het probleem zou ik je denk ik niet kunnen helpen denk zelf ook iets van bodemplaat of wielkuip dat op een punt net iets teveel los zit.

veel sucses met opsporen;p

Riesh
20 May 2010, 23:29
Applaus = klappen dus m ischien hoort het wel zo :)

ff zonder gekheid, is dit klapperen continu of op een klinkerweg etc. geef ons eens een richting waarin we kunnen denken

Greenfrog
21 May 2010, 19:33
<== Bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe ==>

Nou. . . Het klapperen doet zich eigenlijk overal voor. Klinkerweg,putdeksels, noodreparaties in de weg,noem het maar op.
Drempels enzo zijn geen probleem. Het zijn meer de kortere hobbeltjes zeg maar.
Het is geen "knakken" wat je hoort, dus het is volgens mij niet iets van een lager.
Op de vlakke weg heb ik nergens last van en rijdt hij als een zonnetje.
Dus schiet mij maar lek, ik weet het echt niet.:confused:

Dus als jullie of iemand anders nog meer suggesties hebben dan zijn deze altijd welkom natuurlijk.
Naar de garage gaan is ook een optie en de makkelijkste weg, maar het is de sport van mij om de problemen niet uit de weg te gaan en dit zelf op te lossen. Ik ben er om alles te proberen, niet bang voor vieze handen, en wil graag alles weten.(goede of slechte eigenschap?)
Ik hoor wel weer van jullie ;)

jupke
21 May 2010, 20:09
schokbreker zijn beste tijd gehad?

Pidi
21 May 2010, 23:21
Dan hoop ik toch niet dat een van je motorsteunen is afgebroken!

Riesh
22 May 2010, 00:57
Ik weet niet of een Dai Aplause ze heeft maar ik verdenk stabilisator verbindingstangen. Die geven bij een peugeot ook vaak dit soort geluiden

Greenfrog
23 May 2010, 15:43
Nou heb ik het ook een collega gevraagd.
Die zegt dat misschien de "subframe rubbers" versleten kunnen zijn.
Want als ik langzaam vooruit rij en dan rem, dan hoor ik niks.
Doe ik hetzelfde, maar dan achteruit,dan hoor ik een "tok".
Het is net of er iets eerst meedraaid en dan als je remt ergens tegenaan tot stilstand komt. (En nee jongens. . .het is geen ''tok'' van een kip)
Dacht eerst aan losse remklauw maar dat is het niet
Geen idee waar die "subframe rubbers" nou moeten zitten, maar kan hij gelijk hebben?

Ghanzzzzz
23 May 2010, 17:36
Ik zeg nog steeds: ga ff langs de garage.. (zelf zeer goede ervaring met Daihatsu dealer)
Die kan het misschien zo zien en ben je alsnog goedkoper uit dan dat je klakkeloos alles vervangt

ThaMansie
24 May 2010, 10:57
Nou heb ik het ook een collega gevraagd.
Die zegt dat misschien de "subframe rubbers" versleten kunnen zijn.
Want als ik langzaam vooruit rij en dan rem, dan hoor ik niks.
Doe ik hetzelfde, maar dan achteruit,dan hoor ik een "tok".
Het is net of er iets eerst meedraaid en dan als je remt ergens tegenaan tot stilstand komt. (En nee jongens. . .het is geen ''tok'' van een kip)
Dacht eerst aan losse remklauw maar dat is het niet
Geen idee waar die "subframe rubbers" nou moeten zitten, maar kan hij gelijk hebben?

Als ik het zo lees denk ik aan de voorste schokbrekers. Heeft mijn polo ook last van. Het zouden ook nog de stuurkogels kunnen zijn.

Groeten Tha Mansie

Kenji
24 May 2010, 13:08
Schokbreker is waarschijnlijk lek.

Greenfrog
25 May 2010, 16:55
Wat dat "meesturen" van de achterkant betreft,(zie eerste bericht)ben ik er denk ik wel uit.:)
De rechter achterschokbreker zit iets losser in z`n vel als de linker.
Hij veert wat vaker door dan de linker, dus die zal wel gesneuveld zijn.
En met de voorkant heb ik nog steeds "ruzie".:mad:
Binnenkort even op de brug bij een welgewaardeerde collega en dan maar is puzzelen.
Een koevoetje hier en daar tussenproppen zal misschien wel uitkomst brengen hoop ik.
Op het oog kan ik aan de schokbrekers aan de voorkant niks ontdekken. Geen vettigheid of zoiets dergelijks. De rest vogelen we later wel uit en kijken of er dan wat aan het licht komt.

Kenji
25 May 2010, 18:23
Een schokbreker kan ook aan het eind van z'n leven zijn zonder dat je het ziet.

Die "tok" die je hoort is waarschijnlijk de interne schokdemper die speling heeft en dus heen en weer kan bewegen in de behuizing. Als je eenmaal rijdt zit hij tegen de ene kant aan. Als je dan achteruit gaat, "tok" naar de andere kant.
Op een klinkerweg beweegt hij door de schokken heen en weer wat het klappergeluid veroorzaakt.

Greenfrog
26 May 2010, 00:03
Hey bedankt man. . .(iedereen trouwens)
Dat zou inderdaad het probleem wel is kunnen wezen.
Het is me hier al een paar keer, en door div. mensen gezegd, maar nu kan ik me visualiseren wat daar in die shock-absorbers gebeurd en kan het geluid wel enigszins thuis brengen.
Ga er gelijk mee aan de slag morgen. En als het dat niet is, dan vreet ik m`n schoen op.

Gr. Peter