Volledige versie bekijken : MarkII motorschade? :-(
Kenji
18 April 2009, 19:18
Ik reed vandaag op de snelweg naar m'n werk toe.
Ineens zag ik rood lampje op oliedrukmeter en de oliedruk op nul terugvallen.
Gelijk koppeling in en auto laten coasten naar vluchtstrook, en doorrollen tot tankstation.
Gelijk motor uit.
Motorklep open, hele blok onder de olie, en de olie lekte aan alle kanten onder m'n auto vandaan..... :eek:
Wegenwacht erbij, die konden dat zo snel niet fixen, dus wagen moest gesleept worden.
Voorbumper eraf gehaald om hem op de lepelwagen te kunnen krijgen.
Wagen staat nu bij bergingsbedrijf in Zoetermeer en wordt maandag naar Atec Tuning in Ridderkerk gebracht, dan kan ik hem daar op de brug zetten om te kijken wat het probleem is.
Ik denk zelf dat de oliefilter relocation kit niet goed zit en hij op het punt blok/relocator lekte, daar onder druk alle olie eruit geperst heeft.
Maandag dus maar even kijken hoe of wat, oliefilter weer op standaard plek, olie erin, en starten. Hopen dat hij niet ergens anders lekt en hij bij 2500/3000 rpm niet gaat ratelen (drijfstanglagers).
Wagen heeft 15 a 20 seconden stationair gedraaid zonder druk, dus hopelijk is slijtage laag gebleven......
heb nu een huurauto tot maandagmiddag (Suzuki Swift uit 2008), na maandag hoop ik de MarkII gewoon weer rijdend te hebben, en anders maandag een andere auto zien te regelen......
Needless to say: ik baal!!!!!!!
Ai, dat is goed balen zeg :( Hopelijk valt de schade mee voor je.. Ik zou zelf ook de filter-relocator ervan verdenken. Hopelijk is het dat, dan is het ook nog redelijk makkelijk opgelost. Desnoods filter weer op originele plek. Succes met de reparatie!!
Mustang65
18 April 2009, 19:33
Zat er nog wel olie in de motor of was hij ook leeg ? Nadat het lampje aanging gelijk de motor uitgezet ?
In principe hoeft de motor er geen schade van opgelopen tehebben, hij is in ieder geval niet belast toen het gebeurde (Stationeer).
Ookal is de druk weggevallen zolang er nog een oliefilm tussen de lagers heeft gezeten kan dit bij stationeer nog wel kunnen zonder terminale schade.
Meestal lopen in dit geval de drijfstang lagers eruit, en dat hoeft geen dure schade tezijn. Heb het meer mee gemaakt (voornamelijk BMW's).
Meestal kan je volstaan door de carterpan tedemonteren en te tikken tegen de drijfstangen (hoor je een hol geluid ipv massief dan is het lager 9/10 stuk). Aangezien het maar zo kort is geweest zal je met een stel nieuwe lagers een heel eind komen. Die kan je monteren zonder motor demontage oid.
De volgorde van stuk lopen is meestal: Drijfstang lagers, krukas lagers, nokkenaslagers (als de nokkenas lagers eruit liggen is het meestal einde verhaal voor alles).
Denk zelf dat het allemaal nog wel mee valt patrick, en mocht het de drijfstang lagers zijn (meer zou ik echt niet verwachten bij dit) dan is dit nog geen echte ramp kwa kosten.
Conair
18 April 2009, 19:34
:eek: Damn Pat, ik dacht ook meteen aan die re-location-kit. Ik hoop dat de schade meevalt. Je hebt het gelukkig op tijd in de gaten gehad, dus wellicht valt het mee. Hoe dan ook, het blijft gaar. Zal duimen voor je ;)
LucazzMidlands
18 April 2009, 19:34
gvd ken sterkte ouwe!!
Coolkast
18 April 2009, 19:38
hopelijk valt het mee.... zijn dure geintjes helaas...
succes met het herstellen ervan
Kenji
18 April 2009, 19:59
Als de motor maandag weer loopt zonder nare ratel, dan verklaar ik m'n oliedrukmeter tot Heilige.
Ik heb nu al m'n vertrouwen in de bouwkwaliteit van Toyota.
Ik ga zowiezo die oliefilter relocator eraf halen en het filter weer op de standaard plek hangen.
Dan maar eens per half jaar moeilijk doen om bij het filter te komen.
Dutch Dimension
18 April 2009, 20:02
Das niet zo mooi nieuws:confused:
Hopelijk valt de schade aan het blok mee
Suc6 in elk geval;)
RUBBERBURNER
18 April 2009, 20:18
Hopelijk valt 't mee patrick !
Ik heb 't zo ook een keer gehad,maar gelijk 't blok naar de klote ... Reed nog wel later,maar na 100km draaide ie helemaal in elkaar.:(
bmwpiet
18 April 2009, 21:11
Das is idd niet nice dit.
Hoop ook dat het meevalt voor je succes ermee alvast ;)
Devils Child
19 April 2009, 00:40
balen man! hoop dat het niets ergs is! succes ermee!
Swifty
19 April 2009, 01:42
Zwaar fucked up Pat, hopen dat de eventuele schade meevalt :(:(
Grtz Ramon
RARARA
19 April 2009, 01:54
Hoop dat alles mee valt idd ! :(
succes gozer !
CoupEter
19 April 2009, 11:08
das nie best!! hopelijk valt het mee en rijd je snel weer rond zonder probs!!
Dr Doggystyle
19 April 2009, 11:20
zo das minder man
hopen dat het meevalt en je gauw weer kan rijden
DrLoco
19 April 2009, 18:01
mijn ex opel heeft een keer op een drempel de carterpan aan puin gereden toen ging er ook bij de benzine pomp pas het lampje branden heb hem kort erna uitgezet eig een beetje zoals jij het omschrijft.
had zelf totaal geen motorschade erna ondanks dat de motor ook ruim 20 seconden heeft doorgedraaid zonder olie..
hoop voor je dat je geen schae heb intern want dit is al zuur genoeg:mad:
Kenji
20 April 2009, 21:43
Vanmiddag om 1500 uur werd m'n auto bezorgd door de berging bij Atec Tuning. Ik kon daar gelijk de brug op.
Begonnen met het verwijderen van de oilfilter relocation kit.
Bij het demonteren van de kit, op de plek waar hij op het motorblok zit zag ik het: de rubber o-ring die de boel af moet dichten was gescheurd.
Dus daar was het lek, precies op de plek waar ik hem verdacht te vinden.
Dus relocator eraf, oliefilter weer op standaard plek.
Restant olie in het carter weg laten lopen( zat nog ongeveer een halve liter in), gecontroleerd op ijzer/aluminiumvijlsel, maar vond er gelukkig niks in.
Dus auto omlaag, verse olie erin, vingers kruisen en starten.
Gelijk 7 bar oliedruk, en de motor loopt weer als een zonnetje, even beetje gas geven, op zo'n 3000rpm houden, luisteren voor geratel (drijfstanglagers) maar ook niks.
Ook hoorde ik zachtjes de turbo's weer afblazen, dus ook die waren nog goed.
Dus al met al ben ik blij dat er niks geen ernstige schade is achtergebleven.
Mijn Défi oliedrukmeter verklaar ik bij deze tot Heilige!
Morgen de 4 liter olie die onder de auto verspreid is (en langs de zijkant en achterkant verwaaid is) er maar eens goed vanaf wassen. De auto ziet er nu uit alsof hij in een frietbakwedstrijd heeft gestaan.
Ik = blij!
Holblood
20 April 2009, 21:45
goed om te horen kerel! nu maar geen rare onderdelen meer monteren :P ;)
Dr Doggystyle
20 April 2009, 21:52
gelukkig dat ie weer goed is
Swifty
20 April 2009, 22:30
Geluk bij een ongeluk dan maar ;)
Beter hoor..
Grtz Ramon
Fijn om te horen dat het weer is opgelost :) En ook nog eens zonder schade! Lang leve je oliedrukmeter, hoezeee, hoezeee, hoezeee!! :D
NovaCaine
20 April 2009, 22:43
Kijk das mooi dat het met een sisser is afgelopen.
Had toch zonde geweest als je blok in de soep had gelegen.
Shark-Attack
20 April 2009, 22:48
Klotenieuws in het begin wat uiteindelijk goed afloopt zeg, wat een mazzel! Scheelt een hele hoop ellende!
Groeten Michel
Grunt
21 April 2009, 10:05
das wel beter dat hij weer loopt, en zonder verdere motorschade...
zou wel klote geweest zijn als je lagers naar de klote zouden zijn gelopen...
CoupEter
21 April 2009, 13:45
gelukkig is het hierbij gebleven!!
DaveR33
22 April 2009, 09:42
gelukkig valt het mee kenji...ken het gevoel.
had je de ring wel met olie ingesmeerd dan? (natuurlijk heb je dat wel gedaan stomme vraag van mij)
succes met de auto en nog vele veilige en met olie gevulde kilometers :D
Kenji
22 April 2009, 10:49
Uiteraard was de ring met wat olie ingesmeerd.
Ik denk dat de ring iets verschoven is bij montage. je staat dan onder de auto, met beide armen omhoog tussen de stuurstang en braces door "blind" te werken. Je ziet niks, en moet op de tast dat ding monteren. Dus ik denk dattie toen iets verschoven is.
Zo zie je maar, een rubber ringetje van 25 cent kan zomaar een motorblok waar dik 5000 euro in zit aan puin helpen.
Wat was het ook alweer: een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel.....
Maar gelukkig heeft m'n oliedrukmeter ervoor gezorgd dat erger is voorkomen. Al is het voortaan het enige dat ik doe aan een auto, een oliedrukmeter komt er zeker in.
AntonHRV
22 April 2009, 15:21
Al is het voortaan het enige dat ik doe aan een auto, een oliedrukmeter komt er zeker in.
Als je die dan maar niet "blind" gaat monteren.:):)
Je "ouwe".:cool:
Holblood
22 April 2009, 16:10
had je de auto niet na monteren nog ff omhoog gegooit dan met je motor aan om alles te controleren?
Kenji
22 April 2009, 16:53
Jawel.
Sterker nog, ik had er al een flink stuk mee gereden: Nunspeet naar Rotterdam Zuid, en de volgende dag Rotterdam Zuid naar Zoetermeer.
Pas op de rit Zoetermeer naar Den Haag ging het fout.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.