Volledige versie bekijken : Xenon per 1 mei!
Streetfighter
3 May 2009, 04:28
Wat ik gehoord heb is het niet meer toe gestaan om xenon lampen in halogeen units te monteren, het mag alleen nog in de daarvoor met codes goedgekeurde units speciaal voor gasontstekingslampen!Dit alles per 1 mei 2009!
Kleine aantekening is wel dat de politie in eerste instantie op verkeerd afgestelde lampen gaat bekeuren omdat die uiteraard het meest opvallen.:o
jeffrey
3 May 2009, 15:35
Xenonlampen
Lichtarmaturen mogen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Dat betekent dat in koplampen met de code HC, HR of HCR een halogeenlamp moet zitten. In koplampen met de code DC, DR of DCR zijn gasontladingslampen (xenonlampen) toegestaan.
bron rtlnieuws.nl
En terecht ook.Roep het al jaren dat het verblindend is voor je tegenligger.Vooral met die goedkopere setjes is het klote.En het ziet er ook niet uit in halogeenkoplampen.Kleine moeite om lenslampen erin te zetten
Als die er uberhaupt zijn voor je auto.
Ik weet ook niet precies hoe dat zit met die codes, en waar die staan?
Ik heb sinds kort helder glas op mijn auto, mag het dan wel? Waar kan ik die code vinden?
En als het al is ingebouwd VOORDAT deze regel er was, is er dan een vorm van vrijstelling?
De regel geld voor auto's met achteraf inbouw.Dus helder glas ook niet , dat is ook een halogeenlamp.
Code weet ik even niet , misschien op het glas zelf?
jeffrey
3 May 2009, 18:49
En terecht ook.Roep het al jaren dat het verblindend is voor je tegenligger.Vooral met die goedkopere setjes is het klote.En het ziet er ook niet uit in halogeenkoplampen.Kleine moeite om lenslampen erin te zetten
zo werkt het dus niet
ik heb ook lens lampen
maar mag ook daar geen xenon in stoppen
staat dc op
dus niet meteen denken ik heb een lens dus ik mag xenon
Als die er uberhaupt zijn voor je auto.
Ik weet ook niet precies hoe dat zit met die codes, en waar die staan?
Ik heb sinds kort helder glas op mijn auto, mag het dan wel? Waar kan ik die code vinden?
En als het al is ingebouwd VOORDAT deze regel er was, is er dan een vorm van vrijstelling?
staat in het glas ;)
Ja niet in iedere mag je het zetten maar bedoelde het in algemeen zonder de regel :)
jeffrey
3 May 2009, 19:30
oke :)
maar bedoelde het ook alegemeen
niet dat mensen gaan denken ik heb een lens dus koop xenon
ja ik heb ook een lens met xenon maar zal zo is ff kijken of ze dan wel in mijn units mogen..
let er wel op dat dit GEEN apk afkeur is, maar een regelgeving voor de politie...
bij apk kijken ze alleen of het lichbeeld goed is. mochten ze toch moeilijk doen, gewoon een ander keurstation zoeken ;)
bij een technische controle heb je dus een probleem, maar normaal zullen ze je er enkel op aanhouden als het licht ook echt hinderlijk is.
als het goed is afgesteld zal het allemaal wel meevallen...
Met andere woorden: je kan er alleen mee genaait worden als je licht helemaal naar boven afgesteld staat, of als je tijdens een politie controle aan de kant word gezet, en ze je hele auto natrekken.
Das wel een risico wat ik aan durf! :D
idd, en met een echte technische controle heb ik wel grotere problemen als de lampen :D
Dickiecrx-vt
3 May 2009, 21:52
.2/3.51 lid b Verlichting Xenon
Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
• koplampsproeiers. en moeten ook werken
• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.
kan het hele lijstje wel posten:D
heb vandaag ook veel apk afkeur punten gezien.
shaved-doors mag ook niet meer:D
greetz Apk keurmeester
Dutch Dimension
3 May 2009, 23:33
Ik heb er bij de Swift Lenslampen met aftermarkt xenon inzitten
Echter staat er niet de juiste code in.
Moet ze alleen van de week even snel wat naar beneden zetten ,dan verblinden ze zeker niet.
p.s overdag rijd ik met stadslicht aan en alleen in het donker met xenon aan ;)
Prowler
4 May 2009, 00:42
.2/3.51 lid b Verlichting Xenon
Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
• koplampsproeiers. en moeten ook werken
• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.
kan het hele lijstje wel posten:D
heb vandaag ook veel apk afkeur punten gezien.
shaved-doors mag ook niet meer:D
greetz Apk keurmeester
Mijn ride heeft ook xenon en komt dus uit 1998. Zoals ik nu kan lezen hoef ik me dus nergens zorgen om te maken MITS er de code DC, DR of DCR op staat?
Streetfighter
4 May 2009, 01:08
In principe kun je het zo zeggen dat als de auto af fabriek geen xenon heeft dat het niet toegestaan is omdat er dan halogeen koplampunits erin zitten.
En inderdaad geen apk afkeur, maar officieel voor de politie wel.
Golf4Girl
4 May 2009, 01:35
heb toch op het oude forum gelezen van ook een apk keurmeesten dan shaved doors GEEEEEEEEEEEN afkeur punt is !!! dus wat is het nou :confused::confused::confused::rolleyes::rolleyes:
bluemica
4 May 2009, 09:39
heb toch op het oude forum gelezen van ook een apk keurmeesten dan shaved doors GEEEEEEEEEEEN afkeur punt is !!! dus wat is het nou :confused::confused::confused::rolleyes::rolleyes:
is het ook niet, de regel is dat die deuren wel vanaf buiten nog te openen zijn.
en dat hoeft dus niet fysiek op de deur te zijn, een afstandsbediening mag dus ook ;)
maar goed, we hadden het over xenon :)
Mustang65
4 May 2009, 09:57
Inderdaad shaved doors is geen afkeur ! Ik raad iedereen aan bij wie zijn auto afgekeurd wordt op shaved doors direct een herkeuring aantevragen door een steekproef controleur van de RDW !
Bedrijf is verplicht hieraan mee tewerken.
Staat alleen beschreven dat de deuren van buiten teopenen moeten zijn, hoe dit gebeurt is niet belangrijk het zij door een afstandsbediening etc...
Golf4Girl
4 May 2009, 11:26
oke duidelijk ;) aangezien dickiecrx ( die apk meester is ) hierboven zegt dan het wel afkeur zou zijn.
en over xenon, ik heb het ook en ach ja zie wel als ik aangehouden wordt. :D
Aangehouden word je er niet door.. dan ga je de cel in ;)
Golf4Girl
4 May 2009, 11:59
ach ja kan ook leuk zijn :D:D;)
Mustang65
6 May 2009, 00:36
oke duidelijk ;) aangezien dickiecrx ( die apk meester is ) hierboven zegt dan het wel afkeur zou zijn.
en over xenon, ik heb het ook en ach ja zie wel als ik aangehouden wordt. :D
Grappig, ben zelf ook apk keurmeester :D
Toch iets beter de boeken doorlezen dan dickiecrx ;)
Patrick
6 May 2009, 02:34
De "nieuwe" regels per 1 mei waren mij al langer bekend, zo ook deze regel. Ik heb daarop gelijk de vraag om opheldering gesteld aan Postbus 51. Zij hebben de vraag neergelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Vraag:
Burgervraag:
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Geldt dit voor alle voertuigen of alleen voor voertuigen die vanaf deze datum op kenteken worden gezet?
Antwoord:
Niet de datum van 1 mei 2009 is hiervoor bepalend, maar 1 januari 2007. Voertuigen die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet hoeven hieraan niet te voldoen. Voor voertuigen die na 31 december 2006 op kenteken zijn gezet gelden de eisen wel. Het is correct dat de keuringseisen per 1 mei 2009 in genoemde zin worden aangepast, maar de verplichting om voor xenonlampen een speciaal daarvoor bestemd armatuur te hebben geldt in feite al sinds 1 januari 2007.
Met andere woorden, er verandert helemaal niets. De regel heeft alleen betrekking op keuringseisen. Bij auto's die voor 1 januari 2007 zijn gekentekend mag er nog steeds xenon aftermarket worden ingebouwd.
gelukkig... :D
we mogen de xenon dus gewoon lekker laten zitten...
was al bezig met bedrijf te zoeken om me lampen aan te laten passen :D
Mooi! :D
Maar weten ook alle keuringstations en wetsdienaars dit..?
zou wel moeten en anders aanvechten...
Kijk aan dat is beter nieuws.
Was ook niet van plan om het te gaan uitbouwen.
Want zijn wel meer dingen waar ze me op kunnen pakken.
lillytjuh20VT
9 May 2009, 01:18
Tja de leon1 is zowel met als zonder xenon geleverd......... dus ik laat het volgende week gewoon inbouwen. Denk dat ze moeilijker doen over een kapotte lamp als over een xeon setje....... Zolang het netjes afgesteld is zal je weinig horen!
Devil-GTi
9 May 2009, 01:44
De "nieuwe" regels per 1 mei waren mij al langer bekend, zo ook deze regel. Ik heb daarop gelijk de vraag om opheldering gesteld aan Postbus 51. Zij hebben de vraag neergelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Vraag:
Antwoord:
Met andere woorden, er verandert helemaal niets. De regel heeft alleen betrekking op keuringseisen. Bij auto's die voor 1 januari 2007 zijn gekentekend mag er nog steeds xenon aftermarket worden ingebouwd.
Jah leuk, wordt niet verteld of dit eisen zijn uit het wetboek of apk eisenboek..
Aat zijn 2 verschillende dingen..
APK is t prima das 1 ding wat duidelijk is.. Ik zal eens informeren bij lokale politie.. Eens kijken wat zij ervan weten en zeggen.
Coolkast
9 May 2009, 10:03
weer een extra regel om je te kunnen naaien, maargoed dat zijn we hier wel gewend in Nederland.
overigens heb ik orgineel xenon met de daarbij behorende hoogtestelling, en werkende koplampsproeiers :P
nou ik ben gisteren aangehouden door de politie en zeiden niks over mijn xenon in combinatie met de andere lampen. ik denk risceer het even en vraag ernaar:o hij zei dat ze er alleen iets mee doen als ze verblindend zijn voor tegenliggers en je ze niet kan verstellen.
ik laat dus alles lekker zitten:D
Wat had je misdaan dat je ben aangehouden?
Of ben je gewoon staandegehouden?
Verschil is namelijk dat bij een aanhouding je mee moet naar het buro omdat je verdacht wordt van een misdrijf. Bij een staandehouding gaat het om een overtreding.
MINDstorm
9 May 2009, 13:16
lijkt mij dat de tekst van ministerie van verkeer en waterstaat de politie regeltjes aan geeft.
dus geen prob's als je auto ouder is dan 1 januari 2007
ik zat dr eerlijk gezegt al aan tedenken om even dc in mn koplampglas testralen met het kenteken grafeer apperaat :D
owja, er stond gister een avensis op mn werk met standaard xenon dr in, kon geen van de code's vinden op het glas... nou kan dat mischien komen omdat die auto ouder was dan 1 jan 2007, daar heb ik eigenlijk niet op gelet.
Verschil is namelijk dat bij een aanhouding je mee moet naar het buro omdat je verdacht wordt van een misdrijf. Bij een staandehouding gaat het om een overtreding.
Haha staande houden is niet te vertalen uit rubkes dialect. wij worden hier alleen "aangehauwte", staande houden klint te deftig ;)
sorry zoals mickey al zei. ik ben nogal heel erg limburgs. zodat mijn nederlands daar vaak op lijkt haha. ben dus staande gehouden!
RUBBERBURNER
10 May 2009, 23:38
Dus de xenon ombouw is binnen nu een een jaar of 10 compleet verdwenen .... zo wordt langzaam 't stropje strakker aangetrokken ...;)
Dutch Dimension
10 May 2009, 23:47
Dus de xenon ombouw is binnen nu een een jaar of 10 compleet verdwenen .... zo wordt langzaam 't stropje strakker aangetrokken ...;)
Precies,
Want ja stel dat je door xenon eens wat beter ziet wat er op de weg gebeurt :rolleyes:
mijn xenon blijft er lekker in zitten maak me eerder zorgen om me db's dan mijn xenon
Prowler
11 May 2009, 13:22
... maak me eerder zorgen om me db's dan mijn xenon
Hier hetzelfde ;).
Al moet ik zeggen dat ik me alleen zorgen maak, als ik richting spijk/hellevoet rijd... In omgeving Alphen a/d Rijn heb ik nog nooit problemen ermee gehad ;).
MINDstorm
11 May 2009, 19:49
maar mensen, lees nog is wat patrick op blz.3 zei, ze kunnen ons niks maken, alleen als je auto van na 1 jan 2007 is.
dan ga ik er van uit dat het ministerie van verkeer en waterstaat de politie regels maakt, of wordt dat weer door de overheid gedaan? ben daar niet zo bekent mee.
maar lijkt mij dat patrick dan die vraag wel aan het rdw had gestelt.
had vandaag toevallig weer een avensis met orginele xenon op mn werk, en daar stond wel de code in het plastic van de koplamp unit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AGBWMTHB.jpg
Bij mijn Hyundai Coupe zit die voor op de koplamp, zonder de motorkap open te doen al te zien.
En staat de code HCR helaas in. Maar laat het er gewoon inzitten.
Tenzij er wel erg streng en vaak gecontroleerd gaat worden.
Patrick
12 May 2009, 00:31
Nou helaas hebben ze me bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toch niet goed voorgelicht. Of ze hebben mijn vraag toch niet goed begrepen. Ik kom namelijk net het volgende tegen:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/vraag_en_antwoord/index.aspx#v2
Hier wordt alles heel duidelijk uitgelegd. Ik zal je vast de moeite besparen om uit te zoeken wat men bedoelt met "artikel 5.2.51 onder b". Daar wordt het verhaal over niveauregeling, wissers etc uitgelegd, alleen geldig voor auto's die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen.
De genoemde regeling dat xenon alleen mag worden gemonteerd in speciaal daarvoor bestemde (en gecodeerde) lichtarmaturen geldt per 1 mei 2009 helaas voor ALLE auto's
MINDstorm
14 May 2009, 19:35
nou, dan ga ik maar is uitzoeken hoe ik op een profecionele manier dc in mn lamp unit kan krijgen....
wel weer kut zeg, want ik heb toen der tijd xenon genomen omdat het legaal was, als het toen niet mocht had ik het waarschijnlijk ook niet er in gebouwt.
maarja nu zit het er in, en ik zie gewoon veel meer 's avonds, en ja ik wil nu ook niet meer terug.
hoop dat de boete mee valt iig, maar dat zal wel weer niet.
Dutch Dimension
14 May 2009, 23:24
Ondeugdelijke verlichting is € 90,=
Als ze je matsen kunnen ze het gooien op ondeugdelijke verlichtings armatuur a € 60,=
Dat is de informatie die mij bereikt heeft
MINDstorm
14 May 2009, 23:42
ow daar ken ik wel mee leven, had ergens 270 gehoort namelijk.
weet niet of het hier al voorbij is gekomen maar vond dit elders:
Komt van ander forum:
Leuk hè, zoals je het leest mogen alleen Xenon lampen in Xenon armaturen worden gemonteerd, maar als je even de RPE(Regeling Permanente Eisen) er op na slaat zul je zien dat dat pas vanaf een bepaalde datum, uit m'n hoofd 1 juni 2007(pin me er niet op vast, zoek de datum nog wel even op binnenkort!!) hoeft, dus heb je hier helemaal niks mee te maken tenzij je dus een auto hebt die nieuwer is! Dus mijn Xenon blijft lekker zitten! ;) (en wordt er ook gewoon mee goed gekeurd!!)
Jammer dat de uitleg van de Innovam zoals gewoonlijk volledig RUK is! Echt een KUT organisatie(dit is overigens MIJN mening!!!) En zo worden wij als keurmeester WEER eens door de RDW/Innovam op het verkeerde been gezet! Maar goed, nog even en dan gaan de nieuwe eisen in, we zullen zien!!! Hoop dat ik lekker snel een steekproef krijg, dan kan ik weer eens lekker discussieren met de steekproefcontroleur!!(Heb al eerder gewonnen! :) )
Ik weet niet precies wat die RPE is, maar ik begrijp uit de rest van het bericht dat het APK/ Keurmeester praat is..
Zo kut als de uitleg van de Innovam schijnbaar is :confused:
Zo goed wordt dit topic gelezen..
APK en wet zijn 2 totaal verschillende dingen...
Graag ontopic :rolleyes:
MINDstorm
15 May 2009, 00:21
wordt is tijd dat ze apk en "de wet" 1 maken, en dan de apk regels aanhouden aub.
zal het allemaal een stuk makkelijker maken.
Coolkast
15 May 2009, 13:05
vandaag bericht gehad dat n maatje van me een waarschuwing heeft gehad voor zijn xenon.
hij was aangehouden voor zijn geblindeerde ruiten, maar n waarschuwing voor zijn koplampen... mazzelpik
nou ik ben ondertussen na 1mei al 2 keer staande gehouden (terwijl ik niks deed:mad:) en 2 keer hebben ze niks gezegd over xenon. ze waren zogenaamd een routine controle aant doen:confused:
vandaag bericht gehad dat n maatje van me een waarschuwing heeft gehad voor zijn xenon.
hij was STAANDE GEHOUDEN voor zijn geblindeerde ruiten, maar n waarschuwing voor zijn koplampen... mazzelpik
Staande gehouden dus.. :P
gisteravond reed ik in me auto en stond ik bij een kruispunt stond er aan de andere kant een motorfiets met xenon verlichting waarschijnlijk niet vanaf fabriek want het verblinde echt mn zicht... is dat bij auto's dan ook zo? als je het zomaar ergens kan kopen en dat het iemand anders kan verblinden.
Dutch Dimension
15 May 2009, 19:35
gisteravond reed ik in me auto en stond ik bij een kruispunt stond er aan de andere kant een motorfiets met xenon verlichting waarschijnlijk niet vanaf fabriek want het verblinde echt mn zicht... is dat bij auto's dan ook zo? als je het zomaar ergens kan kopen en dat het iemand anders kan verblinden.
Als je ze niet afsteld wel.
Staande gehouden dus.. :P
in het limburgs heet dat aangehouden haha :p
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.