PDA

Volledige versie bekijken : Lambda waarde manipuleren/wijzigen

TurboCinqy
7 May 2009, 01:27
Hoi,

Ik heb een vraagje betreft mijn lambda waarde.
Het is allemaal leuk dat dat ding in mn auto zit maar heb het volgende probleem.

Deellast is bij mij nog steeds behoorlijk vlot op de snelweg tov origineel
Probleem is dat de auto bij deellast op closed loop gaat draaien en het mengsel rond de 14,7 AFR houd. Gevolg daarvan is dat alles boven de 120km/h behoorlijk in de uitlaatgraadjes gaat lopen. Tot tegen de 900 graden aan met boost onder de 0. Net op het randje.

Als dit niet schadelijk is op deze vorm van belasting ook oké.

Nu heb ik een SMT-6 waar ik de lamda waarde in terug kan voeren maar heb eigenlijk niet zo een zin om weer alle bedrading te veranderen.

Zou een weerstandje in een smallbandlambda ook niet werken om de AFR iets te verlagen. Richting 13.5 zou wel voldoende zijn op.
Zodra je echt op het gas gaat schiet hij toch uit closedloop en dan klopt het wel allemaal.

Probleem is dat ik even niet meer zeker weet of dit nou op basis van spanning werkt of stroom (ik dacht 0,2 tot 0,8V) en welke weerstand je daar voor zou moeten pakken (in de richting)

Misschien is helemaal los trekken ook wel een idee als de ECU daar raad mee weet, noodloop zal ie niet beter van rijden :D

Auto. Fiat Cinquecento.

Gr. Dennis

Kenji
7 May 2009, 07:07
Ik denk niet dat een weerstandje het probleem zou verhelpen.
Lijkt me dat er ergens iets niet goed zit waardoor hij in closed loop werkt.

Beter het probleem te verhelpen dat symptoombestrijding te doen.

Conair
7 May 2009, 09:46
Hoi,
Nu heb ik een SMT-6 waar ik de lamda waarde in terug kan voeren maar heb eigenlijk niet zo een zin om weer alle bedrading te veranderen.

Waarom met weerstandjes aan de gang als je de oplossing voor handen hebt. Never cut corners ;)

TurboCinqy
7 May 2009, 12:43
@ Kenji.

Systeem werkt wel, dat is het probleem nou juist.
Originele deel zegt oh je rijd continue dus ga ik op closedloop lopen. Alleen heb ik persoonlijk liever iets meer brandstof om de boel te koelen.

@ Conair: Heb je gelijk in. Maar dacht even snel dit te proberen. Daar kan ik snel bij. Als er weer wat draden naar binnen gewerkt moeten worden ben ik langer bezig. Maar goed als het niet anders kan dan doen we dat maar.
Dan doe ik maar meteen een extra temp sensor erbij bouwen voor de koude starts. Deze zijn veel te rijk zodra je ietsjes gas geeft. Komt door de hogere brandstofdruk op de originele injector.

Wilde hem ooit al aansluiten maar moest daar echt een losse sensor voor installeren. En als we dan toch de boel open hebben.

Eerst eigenlijk eens kijken of de boel (koppakking) heel blijft maar daar zit een lagere EGT op deellast ook bij. Anders is de kans groot dat het daar mis gaat als je te lang op deellast blijft rijden. Heb al 2 jaar amper hard gereden :(

Als ik heel langzaam het gas in trap blijft hij soms in closed loop hangen ook al loopt langzaam de boost wel al op. En dat moet ik echt niet hebben.
2e injector spuit wel in maar de originele wordt terug geknepen naar lambda 1. dus krijg dat ook niet bij geregeld.
Houd er nu rekening mee door dat dus niet te doen. Van mij mag het hele closed loop er uit maar hoe ik dat moet versieren.

RUBBERBURNER
10 May 2009, 23:30
Denk dat 't tijd wordt voor een stand alone ecu ....

Riesh
11 May 2009, 00:35
He Dennis,

Heb je dat hok nu nog niet goed draaiende.
Stand alone lijkt mij ook de oplossing.

TurboCinqy
11 May 2009, 01:50
Hey Riesh,

Tjah ook erg weinig aan gedaan laatste tijd. Weinig te besteden en ook even bezig met mn andere hobby. En dan nog steeds de fysieke problemen, al gaat dat momenteel redelijk voor zolang het mag duren.

Devil-GTi
28 May 2009, 20:03
met de rest eens, smt6 is crap vergeleken met een standalone, trust me. k heb ook zown fopdoosje gehad, standalone is 10x beter