Volledige versie bekijken : APK ivm gecleande deuren
Pieter
19 June 2009, 18:04
Er rijden een hoop auto's rond met gecleande deuren. Deze zijn met een afstandbediening te openen. Iemand al last gehad met de APK? Ze schijnen met de hand te moeten openen zijn tijdens de APK.
Graag jullie reactie.
Bedankt.
Niet goed. Ze moeten van buitenaf te openen zijn. Staat nergens dat dat met de hand moet. Handzender is dus wel goed.
Pieter
19 June 2009, 18:25
Weet je dat 100% zeker??
bergsma tuning
19 June 2009, 18:26
ja ik dacht dat er voor iniedergeval handgrepen moeten zitten voor als je ongeluk krijgt ofzo dat je ze gewoon van buiten kunt openen voor hulpdiensten enzo maar ik kan het ook fout hebben hoor:cool:
Weet je dat 100% zeker??
jep ik weet het 100% zeker :)
ja ik dacht dat er voor iniedergeval handgrepen moeten zitten voor als je ongeluk krijgt ofzo dat je ze gewoon van buiten kunt openen voor hulpdiensten enzo maar ik kan het ook fout hebben hoor:cool:
Ik denk dat als je een ongeluk hebt gehad en de hulpdiensten willen in je auto komen, ze hun "universele sleutel" gebruiken.
http://toolmonger.com/wp-content/uploads/2007/10/X-tractor%20Combi%203.jpg
Er staat nergens in de APK wetgeving dat er deurklinken op de deuren moeten zitten. Alleen dat ze van buitenaf te openen moeten zijn.
ja bij een ongeluk is de auto toch niet meer normaal tye openen/.
MINDstorm
19 June 2009, 22:46
enigzins ook wel logie's dat een auto van buitenaf te openen moet zijn.
anders heb je dr zo weinig aan als je zelf dr niet eens in ken komen.
tenzij je je raam kan laten zakken op afstandbediening.
bergsma tuning
20 June 2009, 01:05
ja dat snap ik maar ik bedoel stel je komt te water en je popper doet het niet meer of wat je ook maar gebruikt door water dan moeten hulpdiensten toch nog normaal je deur kunnen openen.
maar als er niks in de apk regelementen staan dan zal het wel goed wezen dus heb ik niks gezegd:cool:
Hulpdiensten gaan niet zoeken of proberen, die pakken meteen de blikschaar
Als je in het water ligt en de hulpdiensten willen erbij dan tikken ze je ruit in.
Hulpdiensten geven geen reet om auto's.
LucazzMidlands
20 June 2009, 09:03
Hulpdiensten gaan niet zoeken of proberen, die pakken meteen de blikschaar
my words exactly!!!!
als de deur al niet open is trouwens
maatje maakte ooit een klapper toen was de deur open geslagen (compleet slot er uit gerukt van een astra gsi)
maar toen ook gewoon knippen
Bossie
20 June 2009, 09:21
Ik las net op een ander forum dat er toch iemand bij een steekproef is afgekeurd, en zijn bezwaar is afgewezen :(
Pieter
20 June 2009, 09:48
Ik las net op een ander forum dat er toch iemand bij een steekproef is afgekeurd, en zijn bezwaar is afgewezen :(
Nou, dat heb ik dus ook begrepen!!
speed-factory.customs
20 June 2009, 10:14
of de hulpdiensten nu een schaar hebben of niet..
v.a. 1 mei MOET er links en rechts een deurklink opzitten.
deurpoppers, of knopjes onder spiegel of wat dan ook telt niet.
zonder deurklink op de deur is het volgens de wet en dus bij steekproef afkeur.
bezwaar maken is zinloos, zou in dit geval het zelfde zijn als bezwaar maken op afkeur, omdat je banden totaal versleten zijn, dat mag volgens de wet ook niet.
gisteren nog met een rod naar de rdw geweest en daar was het zelfde verhaal en dan te denken dat er op de rod geen typegoedkeuring van kracht is.. toch een deurklink erop.
makkelijk is dus vor de keuring een setje deuren te hebben staan ofzo.
later
maickel
het is wel leuk en mooi gecleande deuren enzo... maar het is totaal niet handig.
Hulpdiensten zijn niet als eerste ter plaatse dat zijn omstanders... deze hebben niet allemaal een blikopener in hun auto liggen hoor... En vanaf de buitenkant een raampje intikken wil ook niet zomaar.
En bij mijn weten is het volgens mij zo; je mag wel het slot verwijderen, maar de deurklink zelf niet.
het is wel leuk en mooi gecleande deuren enzo... maar het is totaal niet handig.
en mooi is het ook niet altijd,9 van de 10 auto's tekenen af en zie je ze waar ze gezeten hebben ;)
Wat ik dan weer niet snap.
In de APK staat dat je de deur van buitenaf open moet kunnen doen. Ik heb zelf ook gecleande deuren, en als ik buiten de auto ga staan en ik pop me deur..
Voila, de deur gaat van buitenaf open. Dus zou in principe geen APK afkeur moeten zijn, aangezien ik aan de eis voldoe. (hij gaat open, van buitenaf)
Ik heb het idee dat sommige mensen de eis anders interpeteren dan dat er in de boeken staat.
MINDstorm
20 June 2009, 14:00
is een beetje het zelfde als mijn stationair toerental met de keuring, onder de 1500 rpm krijg ik mn co niet goed, dus laat ik hem 1500 rpm stationair lopen.
ook al staat er nergens in het boek het max stationair toerental, het is toch afkeur, omdat je als monteur dan moet denken van, hey das niet goed.
aan de anderekant staat er ook nergens dat het niet mag....
met de deuren dus precies het zelfde denk ik, de een bekijkt het anders dan de ander.
mij auto word zo goedgekeurd, ik moet alleen me achter stoelen er uithalen omdat ik in me achterdeuren geen ploppers heb zitte...
als je auto zo afgekeurd word moet je gewoon naar een ander keurings station gaan:rolleyes:
groeten ramus
APK-keuring is er niet voor niks, dus als ze je auto afkeuren, moet je er gewoon voor zorgen dat hij goed is voor de APK...
niks geen onzin van een ander station...
APK is je eigen veligheid, en ook voor die van anderen...
ik bedoel dat het ene station er moeilijker over doet als de ander.
waarom zou ik me deuren omwisselen voor deuren met deurklinken alleen voor de apk als het bij een ander bedrijf wel goedgekeurd word...
gecleande deuren heeft niks met de veiligheid van een ander te maken, mocht ik de sloot in rijde dan heb ik een hamertje in me auto om me raam in te tikke
mickey
20 June 2009, 16:14
Als je in het water ligt en de hulpdiensten willen erbij dan tikken ze je ruit in.
Hulpdiensten geven geen reet om auto's.
Nou Kenji, het gaat om schade beperking, als je niet aan een auto hoeft te knippen gebeurd dit ook niet.
Zeggen dat hulpdiensten geen reet om auto's geven vind ik wat ver gezocht, echter gaat de veiligheid van de inzittende op dat moment voorop.
"Wij" brandweermannen houden nu eenmaal gewoon meer van cabrio's :p
Mustang65
20 June 2009, 16:14
Heb hier met een steekproef gehad en ook gewoon goedkeur.
Hoe ze openen is geen probleem als dat maar van binnen en buiten kan, hoe je het doet maakt niet uit.
De deur dient inderdaad geopend te kunnen worden vanaf de buitenzijde !
Maar... dit moet mogelijk zijn voor iedereen... dus ook iemand die niet weet hoe hij/zij moet 'ploppen'
Mustang65
20 June 2009, 16:44
Nee hoor, dat hoeft niet staat nergens beschreven !
Inderdaad, dat bedoel ik met een eigen draai geven aan een regel. Er word aangegeven dat ze van binnen en buiten te openen moeten zijn. Door wie, met wat, waar en onder welke omstandigheden staat er niet bij.
Dus in principe moet het geen probleem zijn, zo wel, dan f een ander station opzoeken denk ik maar :)
Staat er trouwens iets in de APK over de ramen die op dat moment gesloten moeten zijn? Anders is het helemaal geen enkel probleem.
Mustang65
20 June 2009, 18:13
Ze moeten van binnenuit geopend kunnen worden, raam openen om dan de greep tegebruiken telt hellaas niet ;)
bakkerdennis
20 June 2009, 18:26
baksteen werkt altijd
Huib_Focus
20 June 2009, 20:40
Nadeel van zo'n baksteen is dat ie niet aan m'n sleutelbos past
ploppie
20 June 2009, 20:49
haha ben benieuwd wat ze van mijn deure gaan zeggen daar moet zowiezo eerst het raam naar beneden
Mustang65
20 June 2009, 22:29
Simpel, afkeur
vanGils
21 June 2009, 15:29
nou jongens het spel gaat door.
De uitleg door RDW helpdesk technische dienst als volgt;
volgens de persoon aan de telefoon moeten de portieren op een normale wijzen geopend kunnen worden en dat is volgens hun uitleg met een handgreep ofwel met een portier hendel.
Alle andere manieren van openen zijn afkeur.
Zijn opmerking was om protest aan te tekenen.
ahum of om te zoeken naar een type goed gekeurde wagen in Nederland met gestylde portieren.
als die gevonden is dan bij afkeur protest aan tekenen op willekeur.
Waarom zij wel en wij niet.
Weet jij het type wagen?
Laat het dan s.v.p. weten want dan kunnen ook anderen hiervan profiteren.
Wij doen het volgende:
We hebben een nieuw alarm ingebouwd met de mogelijkheid om alle portieren met een afstand bediening te kunnen openen.
De voorportieren kunnen we ook nog eens met schakelaars bij de spiegels openen.
Tevens zetten we op de achterportieren sensor schakelaars.
schakelaars zie je niet zitten je hoef alleen een bepaalde plaats aan te raken en word de schakelaar bediend en gaat de bewuste portier open.
Er word een sticker voor gemaakt om de bewuste locatie aan te geven.
Door de APK komen we wel maar bij een steek proef?
Maar misschien helpt het om hier toch mee door te komen.
Want ook bij navraag bij sommige steekproef personen van het rdw zou er geen problemen zijn met gestylde portieren.
Of we kopen oude portieren en zetten die tijdelijk ik de wagen of we bouwen maar weer portier hendels in.
Ik weet het niet.
Maar op het moment neem ik het risico wel.
Wat zijn jullie bevindingen op het moment?
Mustang65
21 June 2009, 20:55
Bij navraag van diverse steekproef controleurs antwoorden zei allemaal hetzelfde, openen via ab oid is geen enkel probleem.
De RDW helpdesk neem ik niet al teserieus... meeste hebben niet veel intresse en vaak kloppen de antwoorden niet met het APK handboek, veel vaker voorgekomen dat de helpdesk iets zegt maar de steekproef controleurs en rdw keurings stations iets anders.
Maak je niet druk, bij de apk zal het echt niet afgekeurd worden ;)
Inderdaad, die man weet er vast wel wat meer vanaf dan de gemiddelde man hier, maar ook wat HIJ zegt komt niet overeen met wat er in de regels voor de APK staat.
Clean3
21 June 2009, 22:26
nou jongens het spel gaat door.
De uitleg door RDW helpdesk technische dienst als volgt;
volgens de persoon aan de telefoon moeten de portieren op een normale wijzen geopend kunnen worden en dat is volgens hun uitleg met een handgreep ofwel met een portier hendel. Alle andere manieren van openen zijn afkeur.
Zijn opmerking was om protest aan te tekenen.
ahum of om te zoeken naar een type goed gekeurde wagen in Nederland met gestylde portieren.
als die gevonden is dan bij afkeur protest aan tekenen op willekeur.
Waarom zij wel en wij niet.
Weet jij het type wagen?
Laat het dan s.v.p. weten want dan kunnen ook anderen hiervan profiteren.
Wij doen het volgende:
We hebben een nieuw alarm ingebouwd met de mogelijkheid om alle portieren met een afstand bediening te kunnen openen.
De voorportieren kunnen we ook nog eens met schakelaars bij de spiegels openen.
Tevens zetten we op de achterportieren sensor schakelaars.
schakelaars zie je niet zitten je hoef alleen een bepaalde plaats aan te raken en word de schakelaar bediend en gaat de bewuste portier open.
Er word een sticker voor gemaakt om de bewuste locatie aan te geven.
Door de APK komen we wel maar bij een steek proef?
Maar misschien helpt het om hier toch mee door te komen.
Want ook bij navraag bij sommige steekproef personen van het rdw zou er geen problemen zijn met gestylde portieren.
Of we kopen oude portieren en zetten die tijdelijk ik de wagen of we bouwen maar weer portier hendels in.
Ik weet het niet.
Maar op het moment neem ik het risico wel.
Wat zijn jullie bevindingen op het moment?
Mmmmmmm:rolleyes:
Is eerst je voordeur opendoen om zo pas je achterdeur open te doen een normale manier?
Zo nee dan zou een Mazda RX-8 ook afkeur zijn :D.
Bij deze auto's moet je eerst de voordeur open doen voordat je de achterdeur kan openen.
(heb dit al aan de hand gehad bij apk en heb het gelijk gevraagt aan de steekproefcontroleur, auto heeft type goedkeuring dus GOED).
Gr ;)
vanGils
21 June 2009, 22:34
In het handboek staat het volgende:
Alle portieren dienen van binnen en van buiten op normale wijzen geopend te kunnen worden.
En vanuit het oogpunt van de RDW is op iedere wagen een type goedkeuring afgegeven.
Dus toen zaten er handgrepen aan de portieren aan de buitenkant.
Dus de mening is dat ze er dan nu ook weer op moeten zitten.
Dat is tenminste de laatste uitleg.
Al heeft mijn Dealer te kennen gegeven de wagen bij apk niet af te keuren.
Alleen is de vraag als we een steek proef krijgen komen we er dan wel mee door?
Tja dat is denk ik voor iedereen de grote vraag denk ik zo!
Maar weet iemand van jullie toevallig een wagen met een type goedkeuring in Nederland met gestylde of met electrische portieren?
Pieter
21 June 2009, 22:40
Wat een onduidelijkheid zeg!!
Dus sommige komen zonder problemen door de APK, terwijl het bij andere een afkeur is. Heel bizar!!
auto emocion
21 June 2009, 22:45
Clean 3
Wat jij hier aanhaalt is klinkklare onzin.
Vroeger was het niet anders.
De meeste 4 deurs automobielen moest je eerst de voordeur openen om de achterdeur te kunnen ontgrendelen.
Mijn Golf 1 uit 1977 had ook 4 portieren en deze moest ik op dezelfde manier openen.
Echter als er iemand achteraan zit is de deur dus ontgrendeld en kun je deze zo openen.
De RX8 is volgens mij nou ook niet een volwaardige 4 persoons auto.
Eis van de APK is dat een deur van buitenaf geopend moet kunnen worden.
Door middel van de portiergreep/deurhendel aan de buitenzijde.
Net zoals men al aangeeft de eerste helpende bij een ongeval zijn betrokkenen of getuigen.
Deze gaan echt niet op zoek naar poppers, verborgen schakelaars of stickertjes die aangeven waar de schakelaars zitten.
Het is ook gewoon voor je eigen bestwil dat deze eisen er zijn.
Snap ook best wel dat het mooier is als ze weg zijn (mits netjes uitgevoerd)
Clean3
21 June 2009, 22:58
Clean 3
Wat jij hier aanhaalt is klinkklare onzin.
Vroeger was het niet anders.
De meeste 4 deurs automobielen moest je eerst de voordeur openen om de achterdeur te kunnen ontgrendelen.
Mijn Golf 1 uit 1977 had ook 4 portieren en deze moest ik op dezelfde manier openen.
Echter als er iemand achteraan zit is de deur dus ontgrendeld en kun je deze zo openen.
De RX8 is volgens mij nou ook niet een volwaardige 4 persoons auto.
Eis van de APK is dat een deur van buitenaf geopend moet kunnen worden.
Door middel van de portiergreep/deurhendel aan de buitenzijde.
Net zoals men al aangeeft de eerste helpende bij een ongeval zijn betrokkenen of getuigen.
Deze gaan echt niet op zoek naar poppers, verborgen schakelaars of stickertjes die aangeven waar de schakelaars zitten.
Het is ook gewoon voor je eigen bestwil dat deze eisen er zijn.
Snap ook best wel dat het mooier is als ze weg zijn (mits netjes uitgevoerd)
Ik werk zelf bij een mazda dealer, en voor zover ik weet is een RX-8 gewoon een volwaardige 4 zitter. (of je lekker zit is weer een ander verhaal).
Ook klopt het niet dat als je achter zit je er gewoon uit kan, dit kan pas als de voordeur geopend is (dit komt omdat de achterdeur dient als soort B-style waar dus het slot van de voordeur invalt).
Dus als de voordeur dicht is kan de achterdeur NIET open.
Ook kan de voordeur niet dicht als de achterdeur open staat omdat hij dan niet in het slot kan vallen.
Gr
auto emocion
21 June 2009, 23:17
Okee dat is dan inderdaad wel een vage constructie.
Maar zoals je zelf al aangeeft zal je waarschijnlijk niet echt comfy zitten achteraan.
Maar het is wel een heel aparte constructie als ik dat zo eens lees.
Ken de auto wel maar me nooit echt verdiept in de deuren :)
zo raar is het toch allemaal niet....
het gaat om type goedkeuring... als er STANDAARD bij jou deurgrepen in zaten bij aflevering.. horen die er nu ook in te zitten..
als er STANDAARD sensors inzitten.. horen die er nu ook in te zitten..
alleen vraag ik me dan af he...
hoeveel auto's gaan tegenwoordig niet automatisch op slot? Als je dat met zo'n wagen in de greppel ligt.. zitten er wel van die mooie handgreepjes in die deurtjes... MAAR ZIJN ZE NOG NIET TE OPENEN..
dus.... gewoon niet tunen, veel beter ;)
en mooi is het ook niet altijd,9 van de 10 auto's tekenen af en zie je ze waar ze gezeten hebben ;)
en geloof niet dat dit topic erover ging of het nu wel mooi of niet mooi is...:rolleyes:
jouw mening is die van een ander niet..
vanGils
22 June 2009, 17:20
zo raar is het toch allemaal niet....
alleen vraag ik me dan af he...
hoeveel auto's gaan tegenwoordig niet automatisch op slot? Als je dat met zo'n wagen in de greppel ligt.. zitten er wel van die mooie handgreepjes in die deurtjes... MAAR ZIJN ZE NOG NIET TE OPENEN..
en geloof niet dat dit topic erover ging of het nu wel mooi of niet mooi is...:rolleyes:
jouw mening is die van een ander niet..
Je snijd hier een goed punt aan Kimmy.
Een Anti-Hijack systeem zorgt ervoor dat je deuren op slot zijn.
Heb je portier hendels krijg je ze nog niet open hoor.
En als je nu een beroerte of een hartaanval krijgt achter het stuur dan heb je ook pech.
De portieren blijven dan echt wel gesloten met of zonder hendels.
Dat word een ruitje in tikken.
Maar dat neemt niet weg dat wij met een uitdaging zitten.
En wil wel eens zien hoe we hier uit gaan komen.
En wie weet heeft iemand hier wel HET idee!
o, en dan nog 1 over de opmerking;
'dan ga je toch naar een andere garage'.
Een apk-keurmeester moet zich aan de regeltjes houden. Meld hij een wagen af via de RDW, dan kan je spontaan de melding krijgen 'steekproef'. Of je nou naar Jantje of naar Sjakie gaat, maakt niks uit.
Als jij een garage kan vinden die 'het niet zo nauw neemt' dan moet diegene dit zelf weten natuurlijk, maar ik zou mijn licentie toch niet op het spel zetten hiervoor.
Ik ga toch liever naar een respectvolle garage die nog nooit zijn papiertje is kwijtgeraakt, dan naar een huis-tuin en auto boer die het niet zo nauw neemt.. want dan doet ie dit ook niet met jouw wagen;)
sorry voor dit offtopic gul*l
Mustang65
22 June 2009, 19:30
Misschien dat het in fantasie land zo werkt maar in de praktijk is het toch allemaal niet zo simpel ;).
Ben zelf APK keurmeester en bij lange na zijn de regels niet voor je veiligheid.. hoop regels zijn totaal onzinnig en gaan nergens om.
Tegenwoordig zijn de regels zo gemaakt dat er meer aan het oogpunt van de keurmeester wordt overgelaten, en als je een steekproef krijgt moet je als keurmeerster uit kunnen leggen waarom je een auto daarop goed of afgekeurd hebt.
Is je verhaal aannemelijk dan zijn de regels niet zwart wit en kan het wel gewoon goedkeur zijn.
Dus ja zit een hoop verschil waar je de auto brengt, en dat heeft niets met beunschuur of goede garage temaken.
maatje van me die keurt me auto altijd en werkt gewoon in een goed bedrijf, hij heeft het na gezocht en me auto word zo goedgekeurd...
er zijn ook zat bedrijven die over ieder puntje lopen te zeike en je auto zo afkeuren zonder het te maken of te overleggen
jouw mening is die van een ander niet;)
vanGils
22 June 2009, 19:37
o, en dan nog 1 over de opmerking;
'dan ga je toch naar een andere garage'.
Een apk-keurmeester moet zich aan de regeltjes houden. Meld hij een wagen af via de RDW, dan kan je spontaan de melding krijgen 'steekproef'. Of je nou naar Jantje of naar Sjakie gaat, maakt niks uit.
Als jij een garage kan vinden die 'het niet zo nauw neemt' dan moet diegene dit zelf weten natuurlijk, maar ik zou mijn licentie toch niet op het spel zetten hiervoor.
Ik ga toch liever naar een respectvolle garage die nog nooit zijn papiertje is kwijtgeraakt, dan naar een huis-tuin en auto boer die het niet zo nauw neemt.. want dan doet ie dit ook niet met jouw wagen;)
sorry voor dit offtopic gul*l
No problem Kimmy. :)
Hebben geen zin in een snelle slechte apk.
Doen we ook totaal geen moeite voor.
We gaan altijd naar een officiële dealer en daar blijven we naar toe gaan.
Want ondanks dat er geen portier hendels in zitten moet de wagen gewoon tip top in orde blijven.
En in onze ogen is dat bij de dealer het beste.
Maar dat zijn mijn woorden Kimmy.
De dealer is van mening dat de wagen prima in conditie is en veilig is ook volgens de APK regels.
Dus ik neem de gok en zie wel wat er van gaat komen.
Komt er een steek proef en word hij afgekeurd dan schorsen we de wagen en gaan we waarschijnlijk toch portier hendels inbouwen.
Of heel misschien portieren overzetten voor de apk.
De wagen word tenslotte alleen voor de shows gebruikt en verder staat hij in de stalling.
Komt er slechts ± 20 dgn per jaar uit.
Oww ja voor degene die naar Automania komen tot dan.
Zoek me eens op bij JappaTuning.
Dan kunnen we eens verder kletsen over deze uitdaging. :-)
Want ik ben niet de enigste met deze uitdaging.
auto emocion
23 June 2009, 12:43
+1
De meeste carjacking systemen zijn alleen operationeel indien de motor draait.
Bij de meeste auto's gaan de deuren op slot als je harder dan 10km/u rijdt...ook zo vaag.
Maar deze gaan dan weer van het slot als je stilstaat....
Mijn werk auto (iveco daily) heeft dit ook.
Hoogst irritant.
KLIK KLAK KLIK KLAK KLIK KLAK telkens al je gaat rijden of stopt.
Heel tof als je veel stops maakt en weer op moet trekken.
De zekering van dat systeem ben ik sinds 2 weken na aflevering kwijtgeraakt....gek joh.
Er zit echt wel een systeem in wat de deuren ontgrendeld als je een aanrijding hebt gehad of in de greppel terecht komt.
dat van mij was een grapje :rolleyes:
Frv8nk
23 June 2009, 19:20
Maar om zeker te zijn dat je auto word goed gekeurd zou je er 'normale' deuren op kunnen zetten, als ik het goed begrijp!??
gaan ze dan nie moelijk doen?!
Nja, feit blijft dat ze bij sommige zaken wel goedgekeurd worden, bij sommige niet.
Je kan ook gewoon langs de garage gaan en vragen: "joh, word ie zo goed gekeurd? Want ander gaak t bij de buren vragen."
RUBBERBURNER
23 June 2009, 21:02
Zodra de blauwpetten hier lucht van krijgen kan je je lol weer op :mad:
Coolkast
23 June 2009, 23:54
+2! :D
Anti Hijack! staat dat ook beschreven in het APK handboek?
Ben wel eens benieuwd of daar documentatie is.
Aangezien dat in mijn auto via een clifford alarmsysteem geregeld is, zou dit niet op het type goedkeuring zitten zou dit dus theoretisch apk afkeur kunnen zijn.
Overigens Kimmy, een apk zegt niet alles over de staat van je auto ;) ..
Overigens Kimmy, een apk zegt niet alles over de staat van je auto ;) ..
zei ik dit dan?:rolleyes:
Nightrider
24 June 2009, 14:34
Nou, wij gaan 't met onze Vectra gewoon proberen ,als ie klaar is, de voorste grepen zitten er nog wel in, maar de achterste zijn glad.
En k ga van te voren naar m'n vaste keur station en als die zeggen dat ie er zo niet door heen komt, halen we nog 2 andere deuren en laten we die nog eff mee spuiten, dan kunnen we ze altijd omruilen, en na de APK weer omruilen, tis alleen eff wat werk dan helaas...
vanGils
24 June 2009, 17:21
Nou, wij gaan 't met onze Vectra gewoon proberen ,als ie klaar is, de voorste grepen zitten er nog wel in, maar de achterste zijn glad.
En k ga van te voren naar m'n vaste keur station en als die zeggen dat ie er zo niet door heen komt, halen we nog 2 andere deuren en laten we die nog eff mee spuiten, dan kunnen we ze altijd omruilen, en na de APK weer omruilen, tis alleen eff wat werk dan helaas...
pffff ff mee spuiten kost je toch gauw € 250 per portier.
En dat alleen maar om door de apk te komen.
mmmmm.
Heb 4 portieren.
Da's gauw € 1000.
En ruim 2 dagen werk om alles goed om te hangen zonder de wagen te beschadigen.
Gelukkig gaat onze dealer de wagen ziezo goedkeuren voor APK.
Alleen als er een steekproef komt tja dan weet ik het niet f hij er doorheen komt.
Dat is het risico dat we nemen.
Komtie er niet doorheen dan gaan we gelijk schorsen.
En waarschijnlijk toch weer protier grepen opbouwen.
Maar hebben nog ff de tijd om na te denken.
Zoeken nu naar een type goed gekeurde wagen door de RDW welke geen handgrepen heeft.
Wie???????
MINDstorm
24 June 2009, 17:26
ik denk dat je daar lang naar ken zoeken dan. lijkt mij dat elke auto een handgreep per deur mee krijgt als hij de fabriek uit komt.
vanGils
24 June 2009, 17:32
ik denk dat je daar lang naar ken zoeken dan. lijkt mij dat elke auto een handgreep per deur mee krijgt als hij de fabriek uit komt.
Je weet het maar nooit.
Of een wagen die alleen elektrisch geopend word door bv schakelaars?
Nightrider
24 June 2009, 17:48
pffff ff mee spuiten kost je toch gauw € 250 per portier.
En dat alleen maar om door de apk te komen.
mmmmm.
Heb 4 portieren.
Da's gauw € 1000.
En ruim 2 dagen werk om alles goed om te hangen zonder de wagen te beschadigen.
Gelukkig gaat onze dealer de wagen ziezo goedkeuren voor APK.
Alleen als er een steekproef komt tja dan weet ik het niet f hij er doorheen komt.
Dat is het risico dat we nemen.
Komtie er niet doorheen dan gaan we gelijk schorsen.
En waarschijnlijk toch weer protier grepen opbouwen.
Maar hebben nog ff de tijd om na te denken.
Zoeken nu naar een type goed gekeurde wagen door de RDW welke geen handgrepen heeft.
Wie???????
Nou hebben wij nog de mazzel dat EN onze auto nog NIET gespoten is EN dat onze spuiter daar waarschijnlijk 3x nix extra voor rekent...
Ik denk zelf ook dat je geen auto zult vinden met gladde deurtjes, die RDW goedgekeurd is.
We zullen wel zien hoe 't gaat lopen, als eenmaal ook de polizei erop gaat controleren dan heeft 't geen zin meer voor ons om de gladde deuren te houden, we zien wel..
ik dacht dat ik las in dit topic dat iemand er wel was doorgekomen?
maar t zal de RDW noch de keur-meester toch jeuken of de auto uit 5 kleuren bestaat of maar uit 1... zolang die maar aan de punten voldoet.... dus meespuiten van deuren die er nooit opgaan? waarom die moeite?
maakt voor de keuring toch niks uit (denk ik hoor, weet ik niet zeker)
Heb hier met een steekproef gehad en ook gewoon goedkeur.
Hoe ze openen is geen probleem als dat maar van binnen en buiten kan, hoe je het doet maakt niet uit.
kijk!!
wie o wie?? haha:D
Nightrider
25 June 2009, 14:05
ik dacht dat ik las in dit topic dat iemand er wel was doorgekomen?
maar t zal de RDW noch de keur-meester toch jeuken of de auto uit 5 kleuren bestaat of maar uit 1... zolang die maar aan de punten voldoet.... dus meespuiten van deuren die er nooit opgaan? waarom die moeite?
maakt voor de keuring toch niks uit (denk ik hoor, weet ik niet zeker)
Ligt er net aan wie er keurt of dat er 'n steekproef komt en dat die gene het afkeurt, k ga liever naar m'n vaste keurstation, dan dat k stad en land af moet gaan om de auto goedgekeurd te krijgen.
En als het echt eenmaal afkeur wordt en er echt daadwerkelijk grepen in moeten zitten, is het duurder om dan nog deuren te gaan halen en laten spuiten, dan dat we nu 'n setje mee laten spuiten, omdat de auto toch nog gespoten moet worden.
Al zijn we nu toch aan 't kijken hoe we de achterdeuren normaal open kunnen krijgen en toch de deur clean houden, m'n broers Beretta heeft standaard gladde deuren en in de stijl de handgreep, de Alfa 156 heeft achter ook zoiets..
Ach ja, we houden 't in de gaten, de auto is toch nog niet klaar... :rolleyes:
ik kom net vd keuring af en heb het even nagevraagt,auto moet dmv een klink te openen zijn anders keuren ze hem af.
twingy style !!!
25 June 2009, 15:37
ik kom net vd keuring af en heb het even nagevraagt,auto moet dmv een klink te openen zijn anders keuren ze hem af.
dat word dus gewoon de handgreepjes laten zitten;)
weet je ook zeker dat je door de keuring komt en dat de mannen van de brandweer weer minder werk hebben omdat ze dan niet ff een auto total los hoeven te knippen
Ice_Princess
25 June 2009, 15:56
Hmm mijn keurmeester heeft mij verteld dat hij van binnen en buiten te openen moet zijn en maakt niet uit hoe, al zou je het met een touwtje doen... hij keurt het in ieder geval niet af...
Mustang65
25 June 2009, 19:07
@Jupke: dan heeft je keurmeester niet echt veel kijk op de zaken !
Vandaag met een man van het RDW bezig geweest hierover, ten eerste de regels goed doornemen en daar wordt letterlijk gezegd dat de deur van binnen EN buiten op een normale manier moet worden geopend. Niet de normale maar een normale manier. Een handzender is dat ook.
Toen nagekeken of er autos geleverd zijn zonder deurklinken, en ja o.a de TVR is geleverd zonder handgreep maar met een drukknopje onder de spiegel.
Hebben alles nagezocht en nagekeken en gecleande deurgrepen is geen afkeur, wordt hij afgekeurd direct protest aantekenen !
vanGils
25 June 2009, 19:58
Vandaag met een man van het RDW bezig geweest hierover, ten eerste de regels goed doornemen en daar wordt letterlijk gezegd dat de deur van binnen EN buiten op een normale manier moet worden geopend. Niet de normale maar een normale manier. Een handzender is dat ook.
Toen nagekeken of er autos geleverd zijn zonder deurklinken, en ja o.a de TVR is geleverd zonder handgreep maar met een drukknopje onder de spiegel.
Hebben alles nagezocht en nagekeken en gecleande deurgrepen is geen afkeur, wordt hij afgekeurd direct protest aantekenen !
En warempel de TVR Tuscan R is geleverd zonder handgreep en met een drukknopje onder de spiegel net als bij onze wagen.
Alleen hebben wij de afstandbediening nog als een extra optie.
Zie het weer een beetje zitten.
of jij niet,maar het zal wel van verschillen van bedrijf tot bedrijf.hier is het afkeur.hij moet op een normale manier open zoals je zelf al zegt.zonder klink is niet normaal;)
Mustang65
25 June 2009, 20:28
Nou dit komt dus direct van het RDW vandaan ;) ik ben hiermee naar mensen van het rdw gestapt en dit hebben we vanochtend gezamelijk uitgezocht.
Gecleande deuren is geen afkeur, en juist de omschrijving zegt het al een normale manier, er is al een typegoedkeur voor autos zonder deurgrepen dus het is een normale manier van openen.
Ze zien het als een normale manier wanneer de deur in 1 handeling is teopenen, niet dat je er een half uur mee bezig bent.
Nou dit komt dus direct van het RDW vandaan ;) ik ben hiermee naar mensen van het rdw gestapt en dit hebben we vanochtend gezamelijk uitgezocht.
Gecleande deuren is geen afkeur, en juist de omschrijving zegt het al een normale manier, er is al een typegoedkeur voor autos zonder deurgrepen dus het is een normale manier van openen.
Ze zien het als een normale manier wanneer de deur in 1 handeling is teopenen, niet dat je er een half uur mee bezig bent.
dit is mij idd ook zo verteld.
aan 3 verschillende mensen van het RDW gevraagd en zelfs een mail gestuurd en die zeiden allemaal precies zoals hierboven beschreven.
Coolkast
25 June 2009, 22:48
hmm.. een ferrari F40 gaat ook met een touwtje ipv hendel open :D
kan jij geen briefje regelen van de RDW dat ze het ff zwart op wit zetten? Is iedereen hierbij geholpen... miss wel zo makkelijk?
:Dantwoord op mijn e-mail aan het RDW: :D
Geachte heer Bulters,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Zolang u maar buiten het voertuig de deur kan openen met een afstandsbediening of een knop dan is dat voldoende
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Nightrider
26 June 2009, 10:14
Kijk, daar hebben we wat aan!
Scheelt ons weer deuren kopen en spuiten! :D
Frv8nk
26 June 2009, 11:30
NOu jongens,, Cleanen!:p haha..
Hebben we allemaal een antwoord op onze vraag! Top Bully:p!
raymont
2 July 2009, 20:17
Helaas denken ze niet allemaal hetzelfde bij de RDW. Mijn auto is vorige week afgekeurd omdat de deuren niet 'normaal' open konden, maar dmv een afstandsbediening.
Gelijk een mailtje naar de RDW gestuurd en dit was de reactie:
Geachte heer,
Helaas wordt onder "op normale wijze" verstaan de wijze waarop de voertuigfabrikant het openen en sluiten oorspronkelijk heeft uitgevoerd. Uw voertuig zal dus op deze manier niet door de APK komen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Helaas denken ze niet allemaal hetzelfde bij de RDW. Mijn auto is vorige week afgekeurd omdat de deuren niet 'normaal' open konden, maar dmv een afstandsbediening.
Gelijk een mailtje naar de RDW gestuurd en dit was de reactie:
dat zei ik ook al,maar hier zitten een hoop eigenwijze mensen :D
auto emocion
3 July 2009, 21:10
Tja dat blijkt maar weer....er is niet voor niets een typegoedkeuring.
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
Alles wat afwijkt van de originele fabriek uitvoering is kans op een boete of afkeur van de auto.
Gecleande deuren, achterklep, door gelaste motorkap....ofwel het meeste wat wij nu net zo tof vinden :)
Tja dat blijkt maar weer....er is niet voor niets een typegoedkeuring.
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
Alles wat afwijkt van de originele fabriek uitvoering is kans op een boete of afkeur van de auto.
Gecleande deuren, achterklep, door gelaste motorkap....ofwel het meeste wat wij nu net zo tof vinden :)
het is miss wel vaker aangegeven door een paar, maar als jij het navraagt, dan mag je toch verwachten dat een poppetje van de RDW dit juist heeft?
Als die zegt dat het mag... dan neem ik aan dat dit mag. Ook al zeggen een paar 'onwetenden' (als in - niet gespecialiseerden-) van hier dat het anders is. Sorry, maar dat vertrouw ik eerder op een poppetje van de RDW.
Heel raar dus dat de 1 iets anders zegt als de ander...
en er zijn naar ik begreep toch al auto's met gecleande deuren door de apk gekomen...
succes ermee iig
Groenetijger
7 July 2009, 09:11
Kheb het aan mijn keurmeester gevraagd..
Als hij buiten de auto staat, op het knopje van de afstandsbediening drukt en de deur netjes open gaat, keurt hij em NIET af.. Hij zo; 'hij gaat toch van de buitenkant open. Ze hebben niet gezegd dat ik aan een klink moest zitten. Er staat alleen dat ie open moet kunnen, en dat kan ie toch?'
Mijn keurmeester heb ik ook gevraagd hoe het met LSD deuren zat.. Van hem mocht ik ze erop laten bouwen. Zolang het goed en stevig gemonteerd zit, kon hij het niet afkeuren, aldus mijn keurmeester..
ik zal het toch als ik jou was even bij de rdw na vragen.
want mijn pa zij der ook al iets over.
die is apk keurmeester dus.
raymont
9 July 2009, 00:39
Ik ben vandaag naar een ander bedrijf geweest voor de APK. en wederom is hij op de deuren afgekeurd.
De keurmeester zei dat ze van buitenaf handmatig geopend moeten kunnen worden. Maar als ik met een bandje langs het raam naar buiten de deuren kon laten openen, dan keurt hij hem goed.
morgen poging 3.
Groenetijger
9 July 2009, 08:36
Ik ben vandaag naar een ander bedrijf geweest voor de APK. en wederom is hij op de deuren afgekeurd.
De keurmeester zei dat ze van buitenaf handmatig geopend moeten kunnen worden. Maar als ik met een bandje langs het raam naar buiten de deuren kon laten openen, dan keurt hij hem goed.
morgen poging 3.
Dus zo blijkt maar weer wat voor verschil er tussen de keurmeesters zit..
Bij mij keuren ze het goed, en hun zeggen; ze moeten vanaf buitenaf open kunnen, dus het mag met een afstandsbediening.. Want er staat niet dat ie met een hendel geopend moet worden.
En bij jou keuren ze em gewoon af.. Echt vage shizzle als je het mij vraagt
zoals ik al zei:
Geachte heer Bulters,
Zolang u maar buiten het voertuig de deur kan openen met een afstandsbediening of een knop dan is dat voldoende
Met vriendelijke groet,
Kheb het aan mijn keurmeester gevraagd..
Als hij buiten de auto staat, op het knopje van de afstandsbediening drukt en de deur netjes open gaat, keurt hij em NIET af.. Hij zo; 'hij gaat toch van de buitenkant open. Ze hebben niet gezegd dat ik aan een klink moest zitten. Er staat alleen dat ie open moet kunnen, en dat kan ie toch?'
Mijn keurmeester heb ik ook gevraagd hoe het met LSD deuren zat.. Van hem mocht ik ze erop laten bouwen. Zolang het goed en stevig gemonteerd zit, kon hij het niet afkeuren, aldus mijn keurmeester..
en waar kunnen wij deze beste man vinden?:D
maar als ik het dus goed begrijp van Raymont, kan je ook een schoenveter pakken, deze aan de binnenkant aan de hendel vastknopen, deze door je raam naar buiten laten hangen (via de hoofdsteun, want hij gaat naar binnen open, en niet omhoog ;) ).. en voila; de deur is aan de buitenkant te open :p
en een afstandsbediening is dan weer niet goed :confused:
denk dat ze het bij de RDW zelf ook niet helemaal weten :rolleyes:
Of een touwtje direct aan je slot maken, en dan langs je raamsnor laten lopen. Dan kan je m ook handmatig van buitenaf openen. Alleen even kijken welk hendeltje je met het touwtje moet verbinden.
Clean3
10 July 2009, 00:49
Nee, hele verbetering die nieuwe APK regels sinds 1 mei :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Keurmeester nog steekproefcontroleur nog rdw zitten op 1 lijn.
Ze moeten de regels eens duidelijker omschrijven zodat er geen twijfels meer bestaan.
Groenetijger
10 July 2009, 08:41
en waar kunnen wij deze beste man vinden?:D
maar als ik het dus goed begrijp van Raymont, kan je ook een schoenveter pakken, deze aan de binnenkant aan de hendel vastknopen, deze door je raam naar buiten laten hangen (via de hoofdsteun, want hij gaat naar binnen open, en niet omhoog ;) ).. en voila; de deur is aan de buitenkant te open :p
en een afstandsbediening is dan weer niet goed :confused:
denk dat ze het bij de RDW zelf ook niet helemaal weten :rolleyes:
In Mierlo :)
Zie reactie van Bully.. Het gaat er gewoon om, dat het open KAN.. HOE wordt niet beschreven :P
Ik heb er van de week nog met een apk keurmeester over gehad, die dit ook met een styeekproefcontroleur besproken heeft:
1. cleaned doors = geen probleem zolang je de deur maar kan openen , hoe staat in de regels niet beschreven.
2. lambo doors = geen probleem, zolang het maar dugedelijk bevestigd is
3. en uiteraard geldt dit ook voor airride.
4. Xenon = oudere auto's alleen controle lichtbeeld.
Ik heb er van de week nog met een apk keurmeester over gehad, die dit ook met een styeekproefcontroleur besproken heeft:
1. cleaned doors = geen probleem zolang je de deur maar kan openen , hoe staat in de regels niet beschreven.
2. lambo doors = geen probleem, zolang het maar dugedelijk bevestigd is
3. en uiteraard geldt dit ook voor airride.
4. Xenon = oudere auto's alleen controle lichtbeeld.
en zo is het en niet anders.:p
Ik ben zelf ook keurmeester en ik durf de discussie wel aan met RDW.
er staat idd niet hoe de deur open moet en zoals ik al eerder heb geschreven, het staat duidelijk in het antwoord wat ik van het RDW heb gekregen.
groeten Pascal
En als ze echt heel moeilijk gaan doen, bevestig je toch een touwtje aan je slot? Touwtje langs je raamsnor af naar buiten, is ie ook met de hand van buitenaf te openen ;) En na de keuring haal je het touwtje er weer af ;) Collega van me heeft het zo gedaan, die had zijn achterportieren strak gemaakt. Touwtje tijdens de apk was geen enkele reden tot afkeur, want de deur was van buitenaf handmatig te openen. Met afstandsbediening wist de keurmeester niet zeker of dit toegestaan was, dus hadden we het zo maar opgelost ;)
Laten we nu vooral met z'n alle NIET de RDW gaan mailen met vragen hierover..
Geen slapende honden wakker maken :)
vanGils
4 August 2009, 15:11
Wat een gedoe zeg.
Maar altijd leuk die uitgingen.
Ik heb weer eens iets anders.
Vandaag is er een firma bij mij thuis geweest voor een demo.
We hebben een speciale piëzo schakelaar getest.
Deze gaat door staal, aluminium en kunstof mits niet te dik.
We hebben de schakelaar op een kunststof onderdeel van de wagen geprobeerd en op de motorkap.
En ik kan stellen dat dit uitstekend werkte.
We gaan nu proberen deze schakelaars in de wagen te verwerken.
Laat wel weten hoe het is afgelopen.
Hoop het nog voor de APK af te hebben.
dr-dre
10 September 2009, 23:54
Er rijden een hoop auto's rond met gecleande deuren. Deze zijn met een afstandbediening te openen. Iemand al last gehad met de APK? Ze schijnen met de hand te moeten openen zijn tijdens de APK.
Graag jullie reactie.
Bedankt.
de deuren moeten met de hand te openen zijn voor de hupdiensten toevallig gister bericht gekregen van de rdw dat gecleande deuren met afstandsbediening niet goed gekeurd worden
206dracer
11 September 2009, 00:01
vandaag ging ik mijn auto ophalen in de garage en was er een steekproef bezig op een auto en heb toen meteen gevraagd hoe het zat.hij vertelde me dat je hem toch echt van buitenaf dus met klink moet openen.dus geen touwtjes of dergelijke.anders afkeur
Bully
11 September 2009, 00:07
nogmaals, kheb het zwart op wit!
zoals ik al zei: hoe duidelijk moet het nog zijn pffff. zie hieronder nogmaals.
Geachte heer Bulters,
Zolang u maar buiten het voertuig de deur kan openen met een afstandsbediening of een knop dan is dat voldoende.
Met vriendelijke groet,
Mustang65
11 September 2009, 00:29
Heb gister ook de nieuwe apk keurmeester magazine gekregen... en wat ik gehoord heb van wat mensen daar.... (en zo gezegd geen slapende honden wakker maken) zijn ze helemaal gek gemaild over die deuren, en nu zijn de regels wel aangescherpt.
Klinken moeten aanwezig zijn anders afkeur.
engeltje
11 September 2009, 03:16
gewoon geen vragen stellen en doen wat er staat/stond.
Deuren moeten van buitenaf te openen zijn, PUNT.
Werkt je ab buiten de auto? Zo ja, dan is de auto dus van buitenaf te openen.
Als iedereen dan gaat mailen krijg je dat de regels snel aangescheprt worden.
Wat wordt het volgende? Massaal vragen sturen over hoeveel je je auto mag verlagen voor de APK? Misschien kunnen ze daar ook nog wat leuke regels voor verzinnen dus mail ze vooral.
Kimmy
11 September 2009, 09:27
das een goed punt idd...
juist als er veel protest komt dan moeten ze de regels aanscherpen en zo graaf je je eigen graf.
maar was er geen auto gemaakt die standaard geen klinken had?? Vraag me dan af hoe die te openen valt als er klinken op behoren te zitten :rolleyes:
(je verweer dus;))
succes allemaal. Als er iemand wél is goedgekeurd, wel ff laten weten he!!
trouwens, wat is het probleem om er ff andere deuren in te hangen tijdens de apk? de keurmeester boeit het niet als ze een andere kleur zijn, zolang het maar 'veilig' is.
maar goed, das weer een andere discussie
iloow
11 September 2009, 14:02
Nou om er "effe"een andere deur in te hangen ben ik wel "effe" een middag bezig :P
+ dat je die deuren dus ook moet hebben, dus moet je ze kopen, en opslaan..
Zolang er niks veranderd in "het grote APK boek" moet t geen probleem zijn om zo door de keuring heen te komen.
Zo wel, dan moet je naar een Ali en Mo garage in de grote steden:)
Bully
11 September 2009, 17:36
dat is inderdaad niet effe om je deuren om te hangen. Ik moet er dan effe 4 omhangen.
Dus ook 4 deuren kopen incl ruiten e.d anders moet je dat ook weer om gaan bouwen.
Maar nogmaals, ik heb een brief van RDW en daarin staat dat het geen probleem is voor APK. Ik neem die brief mee en bij steekproef laat ik gewoon die brief zien. lijkt mij geen probleem dus.
Mustang65
11 September 2009, 20:25
Die brief heeft bij een steekproef even veel waarde als een hand geschreven kladje van de buurman.
Helemaal niks, helpdesk van de RDW is toch heel twijfelachtig.
Wij als apk keurmeesters krijgen allemaal een magazine vanuit het rdw met de nieuwe regels en aanscherpingen. Daar staat het nu (hellaas) duidelijk in dus weet elke keurmeester het.
Ronniej
11 September 2009, 20:35
Bij mijn vorige steekproef heb k het nog eens nagevraagd en die man vertelde dat het niet uitmaakt of het nu met afstandsbediening is...
Mustang65
11 September 2009, 20:39
Ik heb even fotos gemaakt van het nieuwe magazine die ik nu aan het uploaden ben.
Zo duidelijk verteld dat het mocht en geen probleem was, de steekproef controleurs ook van niet teveel moeite over doen want maak geen slapende honden wakker.
Hier voor iedereen duidelijk proberen temaken, wat gebeurd er Helemaal plat gemaild bij het rdw en nu zelfs in het magazine en nu is het duidelijk.
Op een normale manier moeten de deuren geopend kunnen worden anders is het afkeur.
Dan kan er wel geroepen worden dat het niet kan want dat er dan deuren gewisseld moeten worden. Dat intereseert de RDW echt helemaal totaal niks. Het mag niet dus het is verboden klaar zo simpel is dit.
Mensen hebben het aan zich eigen tedanken ! Zowiezo gaat er een hoop veranderen op APK gebied dus tunend nederland kan de borst nat gaan maken want gaat veel meer verboden worden en aangescherpt.
Geloof me, we gaan belgië achterna !
Mustang65
11 September 2009, 20:47
http://i27.photobucket.com/albums/c186/Hypertuningfotos/DSC03422.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c186/Hypertuningfotos/DSC03424.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c186/Hypertuningfotos/DSC03426.jpg
Moeilijk telezen hellaas, maar ik heb geen scanner !
jupke
11 September 2009, 21:05
toen de accord in juli gekeurd moest worden heb ik het ook gevraagd,toen zei de keurmeester al een klink moet erin zitten,anders afkeur
Groenetijger
11 September 2009, 22:08
toen de accord in juli gekeurd moest worden heb ik het ook gevraagd,toen zei de keurmeester al een klink moet erin zitten,anders afkeur
Mijn keurmeester zei onlangs nog tegen me dat LSD deuren en shaved doors geen probleem waren, zolang alles maar stevig was en open kon.
Hoe het open kon maakt geen zak uit, zolang het maar open kan en stevig is..
Dat wordt mij verteld :D
vanGils
12 September 2009, 09:16
@ Mustang65
Heb het blad ook gelezen.
Men speekt hier echter over normaal kunnen openen.
Wat is de definitie van normaal?
Er word nergens verwezen naar de levering af fabriek of naar de type goedkeuring door het RDW in het blad of in de regels zoals zijn opgesteld voor de APK richtlijnen.
Men moet alleen de portieren van binnen en van buiten uit op een normale wijzen kunnen openen en thats all.
Dus weer dat gesteggel wat is de definitie wat is normaal.
Maar uiteindelijk komt het er op neer dat het draaid om de instelling van het RDW.
-------------
Gisteren miijn dealer gebeld voor een afspraak voor onderhoud en apk.
Vertelde me dat de wagen nu ineens wel afgekeurd gaat worden op de portieren.
Hij had bericht gekregen dat portieren die aangepast waren ofwel waar de handgrepen zijn verwijderd afkeur is.
Dit houd in dat ik nu of weer handgrepen moet gaan inbouwen wat weer een hoop kosten met zich mee gaat brengen(spuiten) of andere portieren moet gaan monteren.
Heel jammer ook gezien dat we de wagen maar 20 dagen per jaar gebruiken en we zoveel moeite hebben gedaan om alles zo goed te laten werken.
Ook het nieuwe project is hiermee afgedaan.
Ga geen extra kosten meer maken als het toch word afgekeurd.
En bovendien hoe zit het met de wagens die orgineel al zonder handgrepen zijn toegelaten op onze wegen?
Zijn deze dan voortaan ook afkeur volgens de nieuwe APK regels?
Ik voel hier iets aankomen van willekeur door het RDW.
De 1 word toegestaan en de ander word afgekeurd.
rara hoe kan dat?
auto emocion
12 September 2009, 13:17
En bovendien hoe zit het met de wagens die orgineel al zonder handgrepen zijn toegelaten op onze wegen?
Zijn deze dan voortaan ook afkeur volgens de nieuwe APK regels?
Ik voel hier iets aankomen van willekeur door het RDW.
De 1 word toegestaan en de ander word afgekeurd.
rara hoe kan dat?
Je geeft zelf in je eerste zin het antwoord al op je vraag
Origineel al zonder hand grepen toegelaten....klaar!!!!
De auto heeft dus een type goedkeuring zonder handgrepen.
Een auto die is gekeurd met handgrepen voldoet niet meer aan de type goedkeuring zoals deze voor het betreffende model is af gegeven.
Zo moeilijk is het echt niet hoor.....
Feit blijft wel dat de ene keurmeester er misschien strenger naar kijkt als een ander, echter met een steekproef is de keurmeester wel de Sjaak als hij het heeft goed gekeurd.
Een APK meester van het RDW of wat dan ook zal dit ten alle tijde afkeuren.
Keurmeesters gaan geen risico lopen en keuren nu denk ik ook sneller af als er gecleande deuren op de wagen zitten.
vanGils
13 September 2009, 22:52
Er spelen hier nu een aantal dingen.
1) wat is de definitie van normaal?
2) Er staat nergens vermeld dat er deurklinken in de portieren moeten zitten.
3) Er word nergens verwezen naar de specificaties van de fabrikant.
4) Er word nergens verwezen naar de type goedkeuring.
Er word alleen vermeld dat de portieren op EEN NORMALE WIJZE geopend moeten kunnen worden.
En daar vallen in deze tijd de handgrepen, knopjes en ook de afstandsbedieningen onder.
Tevens is er nu spraken van willekeur.
Je kunt niet de ene wagen wel een type goedkeuring geven en dan andere wagens met het zelfde systeem afkeuren.
Ook al zijn deze naderhand aangebracht.
Dat zou nu inhouden dat de wagens met de type goedkeuring nu ook worden afgekeurd.
Want ook hiervoor is geen vrijstelling opgenomen in het handvest van het apk handboek.
jupke
13 September 2009, 23:03
Er spelen hier nu een aantal dingen.
.
speelt niet 1 ding.het is afkeur klaar is kees
engeltje
14 September 2009, 04:13
een normale manier. Vraag 100 mensen wat de normale manier is en ze zullen allemaal zeggen met de klink.
Normaal is zoals de fabrikant het geleverd heeft en zoals het goed gekeurd is.
En voor die ene auto die toevallig fabriek af zonder klinken geleverd is (geen idee welke dat zou zijn) geldt dat dat voor die speciefieke auto de normale manier is.
Enige wat heeeeeel misschien een twijfelpunt zou kunnen zijn, zijn lambodeuren. Dit omdat een deur voor de wet een gedeelte is wat mbv 2 scharnieren horizontaal opent. Maar ik betwijfel sterk of dit stand zou houden, zeker gezien dat zou beteken dat het aantal deuren bij de auto dan niet meer klopt.
Ruudje
15 September 2009, 18:09
speelt niet 1 ding.het is afkeur klaar is kees
Betweeter... Pfffffffff
Als je nou even leest wat de rest ook nog post.
Het gaat hier niet om wie gelijk heeft maar wat de praktijk uitwijst. Dat verschilt nog steeds. Mijn auto is gewoon goed gekeurd. ALLES is gecleaned van antenne tot deurgreep niks aan het handje. Dat jij het nou niks vind en niet hebt en gelijk afkeur scheeuwt is gewoon kinderachtig..
Dus i.p.v. 20 x te posten "ik heb gelijk afkeur afkeur afkeur" gewoon met de discussie meegaan en uit de praktijk oordelen. O wacht dat kan je niet :S
Gewoon bij de FIAT dealer gedaan overigens.
Kimmy
15 September 2009, 18:20
je kan het altijd ter discussie stellen natuurlijk. Wat is op een normale manier openen?
De ford heeft tegenwoordig ook sensoren in de portieren.. je hebt je sleutel (of CV) niet meer nodig...
Als je dit toepast op een andere auto maakt dit voor de veiligheid niet uit denk ik zo.
APK gaat om veiligheid, en als jij de controleur kan overtuigen dat dit net zo veilig is als die Ford, lambo of wat dan ook, dan zou dit voldoende moeten zijn.
voorbeeldje.. van roken ga je dood. dat weet iedereen.. waarom heeft iemand in Amerika miljoenen van een rechtzaak gekregen omdat hij longkanker bleek te hebben?
Hondje in de magnetron pcies hetzelfde.. het staat nu wel ff op de verpakking en in de gebruiksaanwijzing.
dus op een 'normale manier te openen' zegt niet 'door middel van deurklinken te openen'.
Zo kan een stelling op verschillende manieren te interpreteren zijn.
'een normale manier openen' kan dus wel degelijk een discussiepunt zijn..
maar ja, wat zeurt iedereen eigenlijk, gewoon niet cleanen, dan heb je het probleem niet (ik refereer even naar mijn 'politie buiten het event' topic ;) )
Ruudje
15 September 2009, 20:23
maar ja, wat zeurt iedereen eigenlijk, gewoon niet cleanen, dan heb je het probleem niet (ik refereer even naar mijn 'politie buiten het event' topic)
Bullshit, toen ik het deed mocht het.. Als het mag en je vind het mooi moet je het doen.
Je kan zo de politiek in.. Ieder zijn smaak dus als je het niet wil of hebt niet zo bijdehand doen. Eerst mocht het wel nu niet/wel is niet duidelijk. Als het eerst mocht mogen ze het nu opeens niet voor die mensen verbieden. Ik heb uiteraard rekeningen van wanneer het gedaan is.
Mustang65
15 September 2009, 21:03
*Zucht*
De normale manier = wanneer je auto met deurgrepen is geleverd moeten deze aanwezig zijn klaar.
Wat een discussie dit zeg, zelfs wanneer je de nieuwe regels van het RDW hier met het magazine erbij plaatst nog steeds mensen die beginnen ja het mag toch wel.
Regel is het mag NIET, als er dan iemand is die het wel goedkeurt is dat tegen de regels in en bij een steekproef vervalt als nog je apk goedkeuring.
Het was overigens eerst: "Op een normale manier" door het gemail van heel wat mensen hebben die het nu voor elkaar gekregen dat het volgende is geworden: "Op de normale manier" dus gewoon simpel wat een ander merk of type toepast heeft er niks mee temaken als jouw auto handgrepen had moet hij die gewoon hebben. Al is er een merk waarbij de deur alleen open gaat als je op 1 hand gillend rondjes draait en een afrikaanse regendans doet.... als die daarvoor een typegoedkeur heeft dan nog moet jouw auto met handgrepen gewoon handgrepen hebben.
auto emocion
15 September 2009, 21:08
maar ja, wat zeurt iedereen eigenlijk, gewoon niet cleanen, dan heb je het probleem niet (ik refereer even naar mijn 'politie buiten het event' topic)
Bullshit, toen ik het deed mocht het.. Als het mag en je vind het mooi moet je het doen.
Je kan zo de politiek in.. Ieder zijn smaak dus als je het niet wil of hebt niet zo bijdehand doen. Eerst mocht het wel nu niet/wel is niet duidelijk. Als het eerst mocht mogen ze het nu opeens niet voor die mensen verbieden. Ik heb uiteraard rekeningen van wanneer het gedaan is.
Ruudje...denk eens aan je hart jongen....serieus doe ff normaal.
Jupke is geen betweter maar praat waarschijnlijk ook uit ervaring omdat hij al zeer lange tijd actief is in de scene.
En je reactie die ik hier aanhaal slaat al helemaal nergens op.
Je bent sinds een paar berichten actief op het forum...heb je je wel netjes voor gesteld ipv meteen de brul aap uit te gaan hangen.
Feit is dat regels aangepast kunnen worden door de wetgevers of je dit nu leuk vindt of niet.
Misschien heb je nu met de keuring geluk gehad en wordt hij de volgende keer wel afgekeurd.
Er zit ook nog een andere zijde aan de gecleande portier grepen.
Hoe gaat iemand jou uit je brandende of total loss gereden auto halen als er geen portier grepen opzitten ??????
Denk je echt dat mensen hgaan zoeken naar een knopje of iets dergelijks....want de bediening van de CV en misschien wel je deur poppers hangen aan je contact :)
Lol @ Mustang....
Gaat jouw stang zo open, je weet het zo treffend te brengen :)
Mustang65
15 September 2009, 21:10
Overigens mag het RDW dit wel verbieden, ookal heb je het al jaren geleden gedaan.
Je mag niets aan je auto doen wat de typegoedkeur aantast of het moet omgekeurd worden ! (En nee rdw gaat echt geen typekeur veranderen voor verwijderde deurgrepen).
Als ze morgen besluiten dat sport uitlaten volledig verboden worden, maakt niet uit dan is het vanaf dan strafbaar en moet het verwijderd worden.
Goed zo door gaan met zijn allen constant maar de RDW mailen over dit soort dingen, nu zij het handgrepen waarover ze lucht hebben gekregen.
Air-ride zijn ookal vragen over, ik zeg vooral zo doorgaan met dit soort discussies als we hier een belgische wetgeving willen.
Mustang65
15 September 2009, 21:11
Ruudje...denk eens aan je hart jongen....serieus doe ff normaal.
Jupke is geen betweter maar praat waarschijnlijk ook uit ervaring omdat hij al zeer lange tijd actief is in de scene.
En je reactie die ik hier aanhaal slaat al helemaal nergens op.
Je bent sinds een paar berichten actief op het forum...heb je je wel netjes voor gesteld ipv meteen de brul aap uit te gaan hangen.
Feit is dat regels aangepast kunnen worden door de wetgevers of je dit nu leuk vindt of niet.
Misschien heb je nu met de keuring geluk gehad en wordt hij de volgende keer wel afgekeurd.
Er zit ook nog een andere zijde aan de gecleande portier grepen.
Hoe gaat iemand jou uit je brandende of total loss gereden auto halen als er geen portier grepen opzitten ??????
Denk je echt dat mensen hgaan zoeken naar een knopje of iets dergelijks....want de bediening van de CV en misschien wel je deur poppers hangen aan je contact :)
Lol @ Mustang....
Gaat jouw stang zo open, je weet het zo treffend te brengen :)
Haha, bijna die gaat alleen open of dicht wanneer t'ie er zin in heeft ;)
cleancorsa
15 September 2009, 22:26
het is idd afkeur mijn auto is er op afgekeurd
nu heb ik van een schade corsa die ik gekocht heb 2 deuren over die bewaar ik gewoon voor de apk ;) dan maar wat meer werk om er apk op tekrijgen
Ruudje
15 September 2009, 23:09
[QUOTE=auto emocion;31959],,,,[QUOTE]
Gelukkig is het forum vernieuwd en ben ik mijn oude account kwijt geraakt. Ik lees gewoon meer ipv allemaal korte flut posts.
Ik ben geen blaat aap... Wanneer je mij ergens op wijst waar ik op moet letten moet je het niet zelf gaan doen.
Oja ik was even vergeten dat wanneer je hier lang in jullie scene zit dat je helemaal de shit bent en niks fout kan hebben. Wat heeft het er nou mee te maken hoe lang je hier rond wandelt?
Maarja misschien moet ik minder dreigende woorden gebruiken dan komt het minder dreigend over (bullshit = onzin , klinkt idd beter). Mijn excuses iig val mensen niet persoonlijk aan maar hun uitingen betreffende het onderwerp en hoe die tot stand komen.
engeltje
15 September 2009, 23:17
Betweeter... Pfffffffff
Het gaat hier niet om wie gelijk heeft maar wat de praktijk uitwijst. Dat verschilt nog steeds. Mijn auto is gewoon goed gekeurd. ALLES is gecleaned van antenne tot deurgreep niks aan het handje. Dat jij het nou niks vind en niet hebt en gelijk afkeur scheeuwt is gewoon kinderachtig..
Dus i.p.v. 20 x te posten "ik heb gelijk afkeur afkeur afkeur" gewoon met de discussie meegaan en uit de praktijk oordelen. O wacht dat kan je niet :S
ik ken ook garages waar ze auto's gewoon goedkeuren zonder verlichting, claxon, met kapotte remmen en met rotte dorpels, maar dat wil niet zeggen dat het gewoon goed is/behoord te zijn.
engeltje
15 September 2009, 23:22
*Zucht*
Al is er een merk waarbij de deur alleen open gaat als je op 1 hand gillend rondjes draait en een afrikaanse regendans doet.... als die daarvoor een typegoedkeur heeft dan nog moet jouw auto met handgrepen gewoon handgrepen hebben.
ROFL:D:D:D
*naar buiten gaat om "afro-dance door opening system" uit te bouwen*
Ruudje
16 September 2009, 09:31
ik ken ook garages waar ze auto's gewoon goedkeuren zonder verlichting, claxon, met kapotte remmen en met rotte dorpels, maar dat wil niet zeggen dat het gewoon goed is/behoord te zijn.
Nee wij zitten op 1 lijn :confused: Is ook totaal hetzelfde (appels en peren?).
Kimmy
16 September 2009, 09:36
haha denk dat hij bedoelt, dat zolang je geen controle hebt, je een auto zonder wielen nog goed kan keuren ;)
ik vraag me alleen af waar 'op de normale manier' nu beschreven staat?
Ik heb nl het nieuwe apk keurmeester boekje zitten lezen (boyfriend ;) ) en daar stond op de achterzijde - over de kindersloten - 'op een normale manier' geloof ik...
maar het woordje 'een' en 'de' is natuurlijk makkelijk over het hoofd gelezen.
En dan nog denk ik dat het een discussie punt is aangezien 'op de normale manier' geen 'met handgrepen' is...
appels zijn tenslotte ook geen peren :D
heb jij je babbel bij als de keurmeester langs komt, en je kan hem overtuigen, dan heb je geluk denk ik. Kan je m niet overtuigen, zet je er 'ff' andere deuren in.. is ff werk maar dan is tie er wel door.
good luck!
CoupEter
16 September 2009, 10:29
Overigens mag het RDW dit wel verbieden, ookal heb je het al jaren geleden gedaan.
Je mag niets aan je auto doen wat de typegoedkeur aantast of het moet omgekeurd worden ! (En nee rdw gaat echt geen typekeur veranderen voor verwijderde deurgrepen).
Als ze morgen besluiten dat sport uitlaten volledig verboden worden, maakt niet uit dan is het vanaf dan strafbaar en moet het verwijderd worden.
Goed zo door gaan met zijn allen constant maar de RDW mailen over dit soort dingen, nu zij het handgrepen waarover ze lucht hebben gekregen.
Air-ride zijn ookal vragen over, ik zeg vooral zo doorgaan met dit soort discussies als we hier een belgische wetgeving willen.
idd henry, als meer mensen overal om gaan mailen gaan ze er over nadenken.
als uitlaten verboden worden gaat iedereen clean ;)
Kimmy
16 September 2009, 10:58
idd henry, als meer mensen overal om gaan mailen gaan ze er over nadenken.
als uitlaten verboden worden gaat iedereen clean ;)
hahahhahahahhahahhahaha das een goeie!
uitlaten verboden? dan doe ik er toch geen uitlaat onder!!! hahahah
deurcleanen verboden? dan doe ik er toch geen deuren in!:p
Nightrider
16 September 2009, 11:26
Schiet lekker op, de 1 wel goedgekeurd, de ander niet. :rolleyes:
Of we halen wel 'n set extra deuren voor onze Vec of om helemaal van het gezeik af te zijn, of anders maken we er wel 'n coupe van, de voordeuren hebben gewoon nog grepen, dan laten we de achterste wel weg, hij is toch nog niet klaar, projectje meer of minder maakt ook nix uit... :D
Ben
16 September 2009, 11:33
Het is niet zo heel moeilijk. Het is niet toegestaan. Wordt het wel goedgekeurd, dan heb je een mazzeltje gehad. Maar ga er gewoon maar vanuit dat gecleande deuren NIET worden goedgekeurd.. 'op een normale manier' is zoals de auto ooit bij de RDW is aangeboden voor een typegoedkeuring..
En ga nou niet massaal de RDW weer mailen over wat wel en niet mag, dadelijk moet de auto ook op originele hoogte staan, originele stoelen hebben en voorzien zijn van originele bumpers.
Kimmy
16 September 2009, 11:58
haha, moet je iedereen dan eens horen :p
sommigen zeggen nu al 'niet zeuren' zolang het niet in hun straatje past.. wordt lachen als ze dat soort regels ook op bumpers doen
Ben
16 September 2009, 12:02
Dat gaat er ook nog wel aankomen.. Bumpers zijn onderdeel van de kreukelzone.. Die wordt verandert wanneer je een poly-bumper pakt, ipv de standaard bumper met verstevigingsbalken etc.. Dus in de toekomst zal het zeer waarschijnlijk ook wel zo zijn dat er botsproeven gedaan gaan worden met de after-market bumpers..
auto emocion
16 September 2009, 12:44
Betweeter... Pfffffffff
Hier val je wel degelijk Jupke aan met de aantijging dat hij een betweter is.
Iemand die gelijk heeft heeft gelijk....simpel zat.
Dat het niet klopt met jouw visie op dit verhaal maakt hem nog geen betweter.
Dat jij het nou niks vind en niet hebt en gelijk afkeur scheeuwt is gewoon kinderachtig..
Over kinderachtig gesproken zeg kom aan hey.
Ik weet niet of je ooit de Honda Accord van Jupke hebt gezien die hoge ogen gooide in de scene, maar daar zaten op een meeting wel meer afkeurpunten op als gecleande deuren.
Antenne gat cleanen is nu ook niet direct een punt waar ze met de keuring naar kijken overigens.
Er staat nergens in de apk regelgeving beschreven waar en hoe groot je antenne gat moet zijn.
Hij gaat wel degelijk mee in de discussie, probleem is alleen dat er nog steeds mensen zijn die Niet willen inzien wat er daadwerkelijk speelt.
Zoals ik al zei....wellicht heb je nu geluk gehad met de apk (of was de regel nog niet definitief) maar ik denk dat je met de volgende APK toch wel een probleem zal hebben met gecleande deuren.
We zullen het vanzelf wel merken als er leden van AutoMaxx naar de keuring gaan met gecleande deuren.
Kijk maar naar het bericht van Clean corsa om een voorbeeld te geven...gisteren gepost en dus wel heel erg actueel.
auto emocion
16 September 2009, 12:53
Dat gaat er ook nog wel aankomen.. Bumpers zijn onderdeel van de kreukelzone.. Die wordt verandert wanneer je een poly-bumper pakt, ipv de standaard bumper met verstevigingsbalken etc.. Dus in de toekomst zal het zeer waarschijnlijk ook wel zo zijn dat er botsproeven gedaan gaan worden met de after-market bumpers..
Denk niet dat het zover zal komen.
De bumper zelf behoort niet tot de kreukelzone, de balken erachter wel.
Deze blijven gewoon aanwegig omdat deze meestal niet aan de bumper vastzitten maar aan het chassis van een auto.
Een bumper is veelal een optisch ding, slechts bij sommige auto's is hij een klein deel van een veiligheids systeem.
engeltje
16 September 2009, 13:01
Nee wij zitten op 1 lijn :confused: Is ook totaal hetzelfde (appels en peren?).
nee, jij zegt dat je naar de praktijk kijkt en dat die nog wel eens wil verschillen met de theorie. Zo zijn gecleande deuren afkeur, maar de jouwe was er toch mee goed gekeurt, dus zou het toch nog wel mogen.
Ik zeg dat er wel meer garages zijn waar een auto die afgekeurd dient te worden gewoon wordt goedgekeurd. Dat wil niet zeggen dat er dus twijfel is over het wel of niet mogen van bijv. doorgerotte dorpels.
Ruudje
16 September 2009, 13:03
Met zijn opmerkingingen maakt hij zichzelf (iig in mijn ogen) een betweter, voor de rest ken ik hem niet dus oordeel ik hem niet als persoon maar als poster binnen deze discussie. Probeer dat verschil is te zien. Ik weet en respecteer zeker voor 100% wat hij en zijn vriendin hier binnen de scene neerzetten maar dat is niet de discussie..
Voor de rest weet ik prima wat voor auto hij heeft en blablabla maar het gaat hier om cleanen en daar gaat het mij ook om. De opmerking van antenne tot en met deurgreep geeft alleen maar aan dat niks bij mij ongemoeit is gebleven.
Maarja ik hou wel op want mensen zijn blijkbaar erg snel persoonlijk aangevallen terwijl ik gewoon reageer op de reacties binnen dit topic en tuurlijk heeft iemand die geplaatst maar aangezien ik het verdere persoon erachter niet ken val ik dat persoon echt niet aan.
Wat betreffende dat kinderachtig volg ik het niet helemaal, volgens mij onderbouw ik alles op redelijk niveau. Ben geen drs. en ik heb het ook echt niet altijd bij het rechte eind dat erken ik gewoon prima.
Kimmy
16 September 2009, 13:15
och jee... gaan we weer haha
Er staat niet letterlijk in de wet : gecleande deuren zijn verboden!!!
en als je het nog niet doorhad, het is de hobby van een goede advocaat om deze regelstjes te omzeilen... (niet alleen deze trouwens, maar over het gehele wetboek!!)
Vraag een advocaat (of slimme keurmeester) of hij dit ff wilt bekijken, en er valt wel degelijk deze wetten om te buigen!
Dus de 1 heeft gelijk, dat de ander niet moet roepen 'op de normale manier te openen' en 'ik heb gelijk'
de ander heeft weer gelijk dat een keurmeester niet op de normale manier zomaar een gecleande deur moet/kan goedkeuren. Die moet een beetje creatief zijn.
We doen het hier voor elkaar, en vind de sfeer nu ver te zoeken allemaal.
Doe maar normaal dan doen we al gek genoeg. Heb respect jegens een ander, dan hebben ze dit ook voor jou ;)
auto emocion
16 September 2009, 13:27
We praten ook niet over de wet, maar over de regels van de APK.
Wet en APK zijn 2 totaal verschillende dingen.
Het is geen wet, maar een voertuig voorschrift dat is echt totaal anders.
Maar zoals ik al zei, er zijn mensen die dit niet willen (of kunnen) inzien.
Dus een advocaat inschakelen om de APK regels te omzeilen zal weinig succes hebben.
Aangezien de Wet en de APK regelgeving 2 totaal verschillende dingen zijn.
Daarbij komt ook nog dat een deel van de APK regelgeving puur voor je eigen veiligheid is.
Moet er niet aan denken dat ik met een auto in een ongeval betrokken raak en omstanders weten niet hoe ze deur moeten openen omdat er geen handgreep is.
Okee wellicht is er iemand die je raam inmept (of deze is al kapot door de klap) en kan zo je deur openen.
Maar er zal zich maar een situatie voordoen waar dit niet zo is....... moet er niet aan denken.
En daar hoor je hier niemand over...alleen het feit hoe mooi het wel niet is als je deurgrepen clean zijn.
Het begint stil aan een redelijk nutteloze discussie te worden omdat sommige mensen niet willen inzien dat regels kunnen veranderen.
Feit is dat het gewoon niet toegestaan is volgens de nieuwe richtlijnen voor de APK.
Clean corsa is toch ook afgekeurd op de deur grepen.
Ruudje
16 September 2009, 16:02
Oke even stellen dat het zo zijn dat het verboden is. Eerst was dit niet zo en ik kan aantonen dat het voor die periode gedaan is.
En nu?
Kimmy
16 September 2009, 16:08
Okee wellicht is er iemand die je raam inmept (of deze is al kapot door de klap) en kan zo je deur openen.
Maar er zal zich maar een situatie voordoen waar dit niet zo is....... moet er niet aan denken.
En daar hoor je hier niemand over...alleen het feit hoe mooi het wel niet is als je deurgrepen clean zijn.
Beste meneer Auto Emocion,
Daar gaat de discussie toch ook niet over?
De discussie gaat over hoe APK ivm gecleande deuren. Of je het mooi of lelijk vind is irrelevant. Hou het dus relevant :)
En ik wist niet dat de APK om de wet heen fietste, maar ik denk zo dat een inventief persoon vast wel wat regeltjes naar zijn hand kan zetten, als dit met de wet ook kan;)
maar goed, dat moeten deze mensjes lekker zelf uitzoeken.
Hou het gewoon beschaafd tegen je medeforumgebruikers, dat is toch niet te veel gevraagd?
ps; bij een discussie kan je een wederwoord verwachten, en uiteindelijk is er een winnaar en verliezer. Die bepaal jij niet, die bepaalt het spel.
Dus mond houde, pak een zak chips en kijken wie er wint ok:D
;)
Ruudje
16 September 2009, 16:15
Ik wil liever gewoon weten hoe ik het moet aanpakken bij mijn volgende APK. Het is een discussie geworden maar dat is denk ik niet de bedoeling. Ik wil graag gelijk hebben (omdat het werk scheelt!) maarja als ik dat niet heb wil ik graag betijds actie ondernemen..
Voor mij gaat het er niet om wie gelijk heeft, maar wat de waarheid is!
Als het klopt wat de jongens hier zeggen en vanaf nu is het dus echt verboden, dan twijfel ik hoe dat over een jaar is. Dan weet elke keurmeester wel dat het niet mag incl. de FIAT dealer. Mja anders moet ik maar is naar de sloop voor nieuwe deuren :'( (of hierin weer lassen maar weet niet wat efficienter is).
Ik ga iig niet telkens mijn deuren omwisselen dan maar weer handgrepen erin..
engeltje
16 September 2009, 16:19
Oke even stellen dat het zo zijn dat het verboden is. Eerst was dit niet zo en ik kan aantonen dat het voor die periode gedaan is.
En nu?
Je auto is NIET goedgekeurd voor de nederlandse weg met gecleande deuren. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Volgens jouw redenatie moet een auto met een kapotte deurklink die VOOR de weiziging in de apk regels al kapot was, alsnog goedgekeurd worden.Punt is dat de typegoedkeuring voor je auto geld voor een standaard auto MET (werkende) deurklinken.
Xenon mag nu (wettelijk) ook niet meer bij verschillende auto's. Het enige wat ze niet kunnen doen, is iets bedenken wat ineens bij alle auto's afkeur zou zijn als dat bij een specifiek type auto standaard was tentijde van het krijgen van het kenteken.
Ben
16 September 2009, 16:19
Dan kun je het beste denk ik alvast gaan kijken voor nieuwe deuren.. Of ze met apk even omzetten, dat is op zich ook niet het werk. Als je maar zorgt dat je ramen open kunnen en je spiegel kan verstellen. Deur overhangen is niet zo heel veel werk. 2 scharnieren los, deurvanger los en stekker van kabelboom loshalen. In een uurtje kan je zo wel 2 deuren omhangen :) En na de apk weer de cleane deuren erin.
engeltje
16 September 2009, 16:23
Dan kun je het beste denk ik alvast gaan kijken voor nieuwe deuren.. Of ze met apk even omzetten, dat is op zich ook niet het werk. Als je maar zorgt dat je ramen open kunnen en je spiegel kan verstellen. Deur overhangen is niet zo heel veel werk. 2 scharnieren los, deurvanger los en stekker van kabelboom loshalen. In een uurtje kan je zo wel 2 deuren omhangen :) En na de apk weer de cleane deuren erin.
precies.
OF gewoon de deuren geheel weghalen als je geen risico wilt op boetes en geen zin hebt in het werk OF gewoon een setje apk-deuren erbij halen.
Ruudje
16 September 2009, 17:06
Je auto is NIET goedgekeurd voor de nederlandse weg met gecleande deuren. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Volgens jouw redenatie moet een auto met een kapotte deurklink die VOOR de weiziging in de apk regels al kapot was, alsnog goedgekeurd worden.Punt is dat de typegoedkeuring voor je auto geld voor een standaard auto MET (werkende) deurklinken.
Xenon mag nu (wettelijk) ook niet meer bij verschillende auto's. Het enige wat ze niet kunnen doen, is iets bedenken wat ineens bij alle auto's afkeur zou zijn als dat bij een specifiek type auto standaard was tentijde van het krijgen van het kenteken.
Maar hij WAS wel goedgekeurd voor de Nederlandse wegen want hij kon/kan open vanaf buiten.
Wat ik bedoel te zeggen kunnen ze zomaar even de regels naar eigenhand draaien en gedupeerde automobilisten creeëren?
Auto's zijn tegenwoordig verplicht zijknipperlichten te voeren. Auto's van voor '96 hebben vrijstelling voor deze regel. Auto's moeten automatisch in hoogte verstelling hebben en sproeiers bij Xenon koplampen. Dit is weer vanaf '07 geleverde modellen.
Ze hebben niet gezegd iedereen moet dit hebben ook van voor '96 of '07 maar een uitzondering gemaakt. Nu weet ik dat dit geld voor auto's die fabrieksaf zo kwamen maar toch. Hadden ze maar duidelijk moeten zijn of niet?
auto emocion
16 September 2009, 17:11
Beste meneer Auto Emocion,
Daar gaat de discussie toch ook niet over?
De discussie gaat over hoe APK ivm gecleande deuren. Of je het mooi of lelijk vind is irrelevant. Hou het dus relevant :)
En ik wist niet dat de APK om de wet heen fietste, maar ik denk zo dat een inventief persoon vast wel wat regeltjes naar zijn hand kan zetten, als dit met de wet ook kan;)
maar goed, dat moeten deze mensjes lekker zelf uitzoeken.
Hou het gewoon beschaafd tegen je medeforumgebruikers, dat is toch niet te veel gevraagd?
ps; bij een discussie kan je een wederwoord verwachten, en uiteindelijk is er een winnaar en verliezer. Die bepaal jij niet, die bepaalt het spel.
Dus mond houde, pak een zak chips en kijken wie er wint ok:D
;)
Ze zei meneer tegen me :)
Als ik wil winnen of het als een spelletje zou zien had ik er wel een slot op gegooid...win ik toch nog.
Heel de discussie draait nog maar om een 2 of 3 tal personen die niet in willen zien dat je jezelf aan de regeltjes moet houden.
En nogmaals
De APK fietst niet om de wet heen het staat er totaal los van...is dat nu echt zo lastig te begrijpen.
Je blijft maar hameren op het vinden van mensen die regeltjes naar hun hand (kunnen) zetten maar dat is helemaal niet van toepassing.
Je auto moet voldoen aan de eisen van de APK en/of type goedkeuring, doet de auto dat niet dan volgt afkeur.
Dit heeft niets te maken met het feit of dat wel of niet in de wet is beschreven.
Ruudje
Gelijk hebben om werk uit te sparen....helaas dat gaat niet werken al zou het wel makkelijk zijn.
Ook jij zal er met de keuring aan moeten geloven dat het niet is toegestaan.
Wel prettig dat het je nu uiteindelijk toch duidelijk wordt.
Clean corsa is er een heel duidelijk voorbeeld van...om nog maar eens in herhaling te vallen.
engeltje
16 September 2009, 18:16
Maar hij WAS wel goedgekeurd voor de Nederlandse wegen want hij kon/kan open vanaf buiten.
nee, hij was APK goedgekeurd. Dat wil zeggen dat de auto voor de apk goed genoeg was, maar niet per definitie voor toelating op de nederlandse weg. Je uitlaat mag ook een max. aantal DB's veroorzaken, ook al wordt hier tijdens de apk net op gecontroleerd. Je mag er voor de APK ook neon onder hebben maar dat wil niet zeggen dat dit wettelijk ook is toegestaan
Wat ik bedoel te zeggen kunnen ze zomaar even de regels naar eigenhand draaien en gedupeerde automobilisten creeëren??
dit gebeurt niet, want alle standaard auto's (in de staat hoe ze voor de goedkeuring om een kenteken te krijgen zijn aangeboden) mogen gewoon goedgekeurd worden. Ook die ene auto die standaard zonder klinken geleverd zou zijn (nog steeds geen antwoord gekregen welke dat is) mag gewoon worden goedgekeurd want voor dat specifieke model is dat dus de normale manier.
Auto's zijn tegenwoordig verplicht zijknipperlichten te voeren. Auto's van voor '96 hebben vrijstelling voor deze regel. Auto's moeten automatisch in hoogte verstelling hebben en sproeiers bij Xenon koplampen. Dit is weer vanaf '07 geleverde modellen.
Ze hebben niet gezegd iedereen moet dit hebben ook van voor '96 of '07 maar een uitzondering gemaakt. Nu weet ik dat dit geld voor auto's die fabrieksaf zo kwamen maar toch. Hadden ze maar duidelijk moeten zijn of niet?
in alle auto's moeten (wettelijk gezien) de lampen zitten die voor de armatuur op die auto bestemd zijn. Dus geen xenon in h4 koplampen (geld ook voor auto's van voor een bepaald jaartal).
De regels zijn heel duidelijk, gezien bij alles naar fabrieksaf regels wordt gekeken.
Als je een hummer hebt, mag je er geen extra oranje verlichting op het dak bij zetten. Voer je echter een amerikaanse hummer in (die standaard wel die verlichting hebben en op die manier al een goedkeuring hebben), dan mag het wel. Lijkt krom, maar de regel is duidelijk dat je op een nederlandse hummer geen oranje lampen op het dak mag zetten.
auto emocion
16 September 2009, 20:25
Ruudje
Het begint nu toch stilaan op een "ik zoek een excuus voor mij gecleande handgrepen" topic te worden.
Face it
Wat je ook voor argumenten gaat opzoeken om je gelijk te halen het gaat echt niet werken.
Gecleande deurgrepen komen niet door de APK.....
Om er nu ook al knipperlichten en Xenon bij te gaan betrekken gaat wel erg ver.
Ik gooi m dicht....wil je het zeker weten dan rij je maar langs de dealer.
Dit topic heeft echt zijn nut verloren
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.